efterföljelse · lärjungaskap

Efterföljelsens pris

Jesus kallar oss till efterföljelse. Han ger oss frälsning, men kallar till lärjungaskap. Han manar till hundraprocentig överlåtelse till honom själv. Frälsningen och efterföljelsen går hand i hand. Vi kan inte ha det ena utan det andra.

Det är inte för intet som Jesus uppmanar oss att beräkna kostnaden innan vi väljer att följa honom; efterföljelsen kostar nämligen allt. Jesus skräder inte direkt orden när han säger ”Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det. Vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men förlorar sitt liv eller själv går förlorad?”

Jesus är allt annat än likgiltig; han är passionerad. Han älskar outtömligt, outtröttligt, konstant. Han längtar efter oss med hetta. Därför nöjer han sig inte med mindre än hela oss. Han vill att vi ger oss helt och fullt till honom; hela våra liv. Han har nämligen gett hela sig; hela sitt liv, till och för oss. Jag tror att vi behöver fundera över hur vi lever våra liv. Lever vi i efterföljelse? Är det kanske så att vi allt som oftast väljer den enkla, bekväma, breda vägen istället för den smala som vi faktiskt är kallade att gå på? Jag behöver mogna när det gäller lärjungaskap. Kanske finns det fler än jag. Kanske vissa av oss till och med behöver beräkna kostnaden igen. Det är, eller bör, i alla fall inte vara tomma ord när vi kallar Jesus för Herre.

Kommentera

