efterföljelse · Jesus

Tillbaka till Jesus?

Jesus1Jag älskar breven i nya testamentet. Jag tycker att Paulus är grym på att uttrycka sig. Personliga favoriter är Romarbrevet, Efesierbrevet och Kolosserbrevet. Men jag har funderat på om jag kanske ibland har låtit breven prägla mig mer än evangelierna. Missförstå mig rätt nu. Självklart är breven Guds ord. Och självklart ska vi läsa och låta breven tala in i våra sammanhang. Men… Jesus ord bör väl väga tungt också.
En god vän ställde en fråga till mig för ett par år sen: ”Tenderar vi inte att oftare läsa och tolka Jesus utifrån Paulus, istället för att läsa Paulus utifrån Jesus?” Jag tackar David Kronehäll för den frågan, som faktiskt har levt kvar i mig i många år. Den har fått mig att haja till över min egen läsning och tolkning. Jag tror att vi behöver uppvärdera Jesusorden, Jesushandlingarna, Jesusbefallningarna – ja hela hans liv och undervisning. Jag vill våga ta till mig mer av Jesus; av hela honom. Ta till mig alla sidor; de omsorgsfulla och uppmuntrande men även de vassa och utmanandede. Jag vill se vad Jesus kallar sina lärjungar till och låta mig kallas till det samma. Och sen vill jag, utifrån det, läsa breven.
Detta kanske är, och har varit uppenbart, för alla utom för mig.

Jesus sänder ut sina lärjungar för att predika redan innan han dör. De skulle alltså gå ut och missionera innan frälsningsverket var fullbordat. Varför? Jo, för att förkunna att Guds rike är här och att bota de sjuka (Luk 9:1, Luk 10:1).

Tenderar vi att ibland fokusera för mycket på vad som händer på korset? Än en gång, missförstå mig rätt. Utan korset hade inget varit möjligt. Men, vi behöver se helheten. HELA evangeliet. Hela budskapet. Vad proklamerade Jesus? Att Guds rike är här. Han visade vad det innebär i ord och faktisk handling. Han utelämnade, besvärande ofta, de teologiska förklaringarna på vad som sker i hans död och uppståndelse. Där kommer tack och lov Paulus in och räddar upp situationen.

Hur skulle det bli om vi vågade börja i den änden? Med Jesus och sen Paulus? Förstår ni hur jag menar? Jag skulle väldigt gärna höra lite olika reflektioner kring detta.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s