efterföljelse · Jesus

Det finns ingen annan

Rotorua_geiserJesus har inte lovat oss ett lätt liv. Han har lovat oss ett rätt liv. Jag kan inte påstå att jag har mött förföljelse. Det vore ett hån mot de trossyskon som just nu bekänner sig till Jesus med en stor risk att dödas för sin bekännelses skull, som blir slagna och hotade och kastade i fängelse. Därmed inte sagt att det alltid har varit enkelt att fortsätta gå dit Gud har kallat. Ibland har jag tvivlat. Tvivlat på Guds löften, ifrågasatt hans omsorg. Jag har brustit i mognad, valt den enkla vägen. Jag har bokstavligt talat upplevt det som att jag famlat i mörker. Ibland har jag hållit ut, stått kvar och bekänt att Jesus är Herre, oavsett hur jag upplever livet. De gångerna tror jag att jag har fått växa lite, mogna en bit. Tyvärr står de än så länge i minoritet till de andra. När jag har vågat stå kvar, har Jesus visat sig trofast och omsorgsfull. Då har han förändrat mig och gett mig kraft. De andra gångerna har han, i sin stora kärlek, burit och lyft mig upp.

En sak kan jag ärligt säga. I brottningen, i tvivlet, i den inre kampen har jag alltid landat i detta: Herre, till vem skulle jag gå? När man har fått smaka det eviga livets ord, då duger inget annat. Då vet man att det enda som kommer att mätta min hunger och släcka min törst är Jesus själv. Det finns ingen annan, det finns bara han.

Jesus kallar oss till ett liv nära honom själv. Där finns allt vi behöver. Och han vill att vi ska få uppleva hans liv i oss så starkt att vi liksom Petrus kan säga, ”Herre till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord (Joh 6:68)

Kommentera

