efterföljelse · församlingsliv · lärjungaskap

Ett hel(ig)t liv

bild bloggJesus verkar inte allt för upptagen med ritualer och religiösa handlingar. Han verkar mest ifrågasätta dem. Visst gick han till synagogan och firade högtider precis som alla andra judar, men samtidigt verkar han ständigt reta upp dem som verkligen visste hur allt skulle gå till genom att ifrågasätta deras handlingar. Inte undra på att de hade svårt för honom. Till och med lärjungarna verkar ha smittats av detta. Ta bara en sån sak som att de plockar ax på sabbaten. Så onödigt kan man tycka, och fariséerna var inte sena att bli upprörda. Men Jesus har svar på tal. Han hänvisar dem till skriften och gör själv anspråk på att vara sabbatens Herre. Vid ett annat tillfälle botar han en man med en förtvinad hand på sabbaten. Det blir inte särskilt populärt hos fariséerna heller. Jesus gör självklart inte detta bara för att provocera, han gör det för att  visa en poäng, för att visa att tron handlar om så mycket mer än religiösa handlingar.

Livet med Gud handlar om att leva ett helt heligt liv. Det har det alltid gjort. Människan har önskat former och regler, och Gud har i sin stora nåd och kärlek gett dem det. Tänk bara på när Israels folk önskade sig en kung. Gud varnade dem, men när de fortsatte att böna och be, lät han dem få vad de önskade och valde att verka utifrån detta. Han välsignade dem, till och med, med en god kung, en man efter sitt hjärta.  Och när hans folk gick fel sände han sina profeter att leda dem rätt. I Amos kan vi läsa ”Jag hatar era fester, jag föraktar dem, jag tål inte era högtider. Ty om ni än offrar åt mig både brännoffer och matoffer finner jag ingen glädje i dem, era gemenskapsoffer av gödda kalvar vill jag inte se… Låt rätten flöda fram som vatten och rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström.” Profeten Mika säger ”Vad begär väl Herren av dig, annat än att du gör det som är rätt, att du älskar barmhärtighet och vandrar i ödmjukhet med din Gud” – ett bibelord Jesus själv refererar till i sammanhanget ovan.

Vi kan läsa om dessa händelser i Matteus 12 och i Lukas 6. I Lukas följs de av Jesus slättpredikan, där han bland annat talar om vilka som är saliga, om att visa barmhärtighet, att förlåta, att älska sina fiender, att inte döma. Han avslutar med att fråga ”Varför kallar ni mig Herre, Herre, när ni inte gör vad jag säger? Den som kommer till mig och lyssnar till mina ord och handlar efter dem- vem han är lik, det ska jag visa er.” Sedan fortsätter han med liknelsen om husbyggarna. Att bygga sitt hus på stadig grund innebär alltså att göra som Jesus säger. Det handlar om lydnad.

Heliga handlingar är inte ritualer eller former. Det är tänkt att vara allt vi som Jesus efterföljare gör. Vi ska sträva efter att i allt låta honom som är Heligheten själv vara vår Herre.  Detta gäller oavsett om vi firar gudstjänst en söndag, eller om vi arbetar, det gäller när vi äter tillsammans med familjen eller bryter brödet och tar del av vinet. Det gäller i alla lägen, i hela livet.  Låt oss hjälpa varandra att leva hela heliga liv.

På tal om att dela brödet och vinet…läs gärna Rickard Cruz blogginlägg om nattvarden här  och här. Ställ frågor och var en del av samtalet.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s