efterföljelse · lärjungaskap · Uncategorized

Bland tistlar eller i god jord?

TistelJag sitter och läser i Markus 4; liknelsen om såningsmannen. Jag läser om sådden som hamnar vid vägen och blir uppäten av fåglar; om sådden som hamnar på stenig mark och inte får någon rot; om sådden som hamnar bland tistlar och växer upp men kvävs; och slutligen om sådden som faller i god jord och bär rik frukt.

Sen läser jag liknelsen innebörd. Och när det kommer till tistlarna och den goda jorden hugger det till i mig. Sådden som hamnar i god jord är de som hör ordet, tar emot det och bär frukt, trettiofalt, sextiofalt och hundrafalt. Och så funderar jag på hur det ser ut i vårt land, på hur det ser ut i min omgivning. Och så tänker jag på betydelsen av sådden som hamnar bland tistlarna; det är de som har hört ordet men bedräglig rikedom, världsliga bekymmer och begär efter allt annat kommer in och kväver ordet.

Bedräglig rikedom. Världsliga bekymmer. Begär efter allt annat.

Som sagt, det hugger till.

Låt oss inte bara ta för givet att sådden har fått falla i god jord.

Kommentera

