församlingsliv · Husförsamlingsliv · Uncategorized

Livsnära församling

Jag är trött. Det har varit en tung vecka i det Cruziska hemmet. Magsjuka och dunderförkylningar om vartannat, toppat med att David jobbade nästan hela påskhelgen. Hade inte mina fantastiska föräldrar vågat trotsa magsjukan och kommit igår vet jag inte hur jag hade orkat.

Och så träffades vi med husförsamlingen idag, här hos oss. Jag ska vara ärlig; jag hade verkligen ingen lust. Men så kom de. Och bland det förstå jag sa var att jag inte egentligen orkade ha dem där. För det kan jag göra i min församling. De förstår och de bär. Vi hjälps åt. Och det var okej att jag inte var på topp. Det blev en rätt trött träff, med barn som var på dåligt humör och som inte kunde bestämma sig för var de  ville vara.

Men, Jesus var där. Mitt i allt. Mitt i kaoset, i det trötta, i det halvbraiga humöret. Jag fick dela Herrens måltid med mina vänner och syskon, jag fick höra hur de hade haft det. Jag fick tacka Gud tillsammans med dem och upphöja Jesus. Vi fick bära varandra i bön och läsa Johannes kapitel 9 tillsammans; om Jesus som botar och som inte dömer. Och vi fick utmana varandra att vara barmhärtiga och be för sjuka på ett enkelt sätt. Jag fick bli uppmuntrad av det Karin och Raif hade fått höra under den konferens de hade varit på i helgen. Och, kanske det bästa av allt, jag fick den obligatoriska hejdåkramen av världens goaste Nienna.

Jag älskar min församling och jag är så tacksam för att kunna dela livet med dem. Det är inte särskilt fint på ytan när vi träffas; matkaos, barnskrik, spring hit och dit. Men det är äkta, innerligt och Jesuscentrerat.  Precis som man vill att det ska vara. Tron blir nog inte mer livsnära än så.

2 thoughts on “Livsnära församling

  1. Är så tacksam och glad över att vara församling och familj tillsammans med er!! Tack för idag Maria och hela husförsamlingen!!

  2. Jag själv är så tacksam och glädjerik när frun säger låt oss gå til kykan.Där vi får uppmuntran och glädje i gemeskap med den heliga andens fröjd och lår alla kyrkor in kristus blods uppleva den Heliga Anden falling på oss alla som bibel seger till sista dagars uppvaknande ,tack med välsignelse ,keijo sweden

Kommentera

