efterföljelse · lärjungaskap · Uncategorized

Tungans makt

hyschaJag är en sån som gärna pratar, ofta och mycket. Ibland tenderar jag att tala innan jag tänker. Och ibland blir det hemskt fel. Det händer att mina ord missförstås. Det händer att de sårar. Det händer att jag talar illa om andra eller säger något som lätt kan missförstås eller låter hårt.

Det är den, inte så roliga, inte så stolta, sanningen.

Ords. 18:21 ”Tungan har makt över död och liv, de som gärna brukar den får äta dess frukt.” 

Jak. 3:5-12”Så är också tungan en liten lem men kan skryta över stora ting. 
Tänk på hur en liten eld kan antända en stor skog. En sådan eld är tungan, en värld av ondska bland våra lemmar. Den smutsar ner hela vår kropp och sätter tillvarons hjul i brand och är själv antänd av Gehenna.

Alla slags fyrfotadjur, fåglar, kräldjur och vattendjur låter sig tämjas och har blivit tämjda av människan. Men tungan kan ingen människa tämja, ostyrig och ond som den är och full av dödligt gift. 
Med den välsignar vi Herren och Fadern, och med den förbannar vi människorna, som är skapade till Guds avbild. Från samma mun kommer välsignelse och förbannelse. Så får det inte vara, mina bröder. 
Inte kan väl en källa från samma åder ge både sött och bittert vatten? Mina bröder, inte kan väl ett fikonträd bära oliver eller en vinstock fikon? Inte heller kan en salt källa ge sött vatten”

Våra ord har en väldig makt. Vi kan bygga upp eller bryta ner, bara genom att öppna vår mun. Det är något som vi behöver vara medvetna om och vaksamma över. Det är viktigt att vi, som delar i Guds församling, talar gott om varandra, att vi uppmuntrar varandra och bygger upp kroppen. Eftersom ingen  av oss är perfekt är det också väldigt viktigt att vi ser till att gå till rätta med varandra när vi gör något fel. Jesus talar i Matteus, kapitel 5, om att gå gå till rätta med den som har syndat mot en, innan man bär fram sin offergåva till altaret, och att se till att göra upp med sin motpart innan man skiljs åt. Vi ska alltså inte ha något otalt med varandra utan reda ut det.

Jag tror personligen att ett av de enklaste sätten att hamna i synd är genom vårt tal. Det är lätt att i det vi säger, nedvärdera varandra, skvallra, döma och förtala. Det är också väldigt lätt att ett missförstånd växer sig stort och leder till att vi gör allt ihop på samma gång.

Jag är väldigt tacksam för min lärjungagrupp. Den består just nu av mig och tre andra vänner. Tillsammans försöker vi hjälpa varandra i efterföljelse. Varje gång vi träffas ger vi varandra tillfälle att bekänna saker som vi gjort fel. Och varje gång ställer vi varandra frågan om vi har sårat någon med våra ord eller handlingar direkt eller indirekt. Jag får möjlighet att tänka till, vara ärlig och ta emot förlåtelse. Och de gånger det behövs blir jag utmanad att gå till rätta med den jag har syndat emot.

Jag är också väldigt tacksam för de gånger som den jag har sårat, utan att jag själv har vetat om det, har kommit direkt till mig för att reda ut situationen. Ibland har det rört sig om missförstånd. Ibland har jag fått säga förlåt. Tack vare att jag har fått den möjligheten har relationen fått förbli hel. Ingenting bittert har fått ligga kvar, inget har fått skapa avstånd. Jag tror att detta är så viktigt; att vi går till rätta med varandra; att vi inte ger djävulen något tillfälle – han som är förtalaren personifierad.

Det här är inte lätt. Jag vet. Jag har både varit den som har sårat och den som har blivit sårad. Det är svårt att vara ärlig med att man känner sig illa behandlad. Det är mycket lättare att vända sig till människor runt omkring än att gå direkt till personen i fråga. Konflikträdda, som många av oss är, vill vi inte gärna berätta för någon när vi tycker att den har fel. Men vi har sällan problem med att ventilera det med andra. När vi tillåter detta ger vi djävulen tillfälle. Han har ingen makt att skada Guds församling så han försöker på alla sätt använda oss för att skada den själva. Han är mästare på att så in splittring. Han kommer med lögn och förtal. Och han hånler när han lyckas. Han gör oss upptagna av allt annat än det vi är tänkta att vara upptagna av. Istället för att älska varandra och gå i Jesus uppdrag blir vi tvungna att lösa konflikter, ta itu med missförstånd, och fundera på vad andra tycker och tänker om oss.

Jag säger inte att det inte finns tillfällen då man behöver ventilera och samtala med andra när man blivit sårad eller ledsen. Det gör det. Men man behöver vara vaksam och försiktig och våga rannsaka sig själv. Det är väldigt lätt att bli, inte bara den som blivit utsatt för sårande ord eller förtal, utan den som förtalar och sårar själv.

Det bästa vi kan göra är att vara ärliga mot varandra. Även när det kostar på. Även när vi riskerar vår stolthet och att bli bemötta med oförståelse och hårda ord. Då får vi lämna det till Jesus och be honom om hjälp att förlåta och släppa.

Min erfarenhet är dock att när vi vågar vara ärliga, när vi kommer inför varandra i ödmjukhet, då ökar förståelsen, omsorgen och kärleken. Då river vi murar och tar oss förbi barrikader. Då ger vi inte djävulen tillfälle utan växer oss starka i den kärlek som kommer från Sanningen själv.

2 thoughts on “Tungans makt

Kommentera

