församlingsliv · Husförsamlingsliv · kuriosa · Uncategorized

Husförsamlingsliv: hur det hela började, del 1

276860_385868881490504_252213966_nVi är alltså i nuläget tre familjer som träffas regelbundet hemma hos oss i Ramlösa. Vi ser oss som en församling och försöker hjälpa varandra att följa Jesus i vardagen. Vår längtan är att församlingen ska vara levande, enkel och föränderlig (organisk, skulle endel kalla det). vi vill vara en missionell församling – som gör Jesus känd, trodd och älskad.

Hur hamnade vi här? Jag tänkte försöka berätta lite om min resa för det är den jag vet mest om.

För ett gäng år sedan läste jag en teologi- och ledarskapsutbildning som hette SALT. Där undervisades det, som jag minns det, en hel del om församlingsplantering och det talades om missionella församlingar. Jag fick verkligen möjlighet att bearbeta om mitt sätt att se på vad en församling är. Jag minns att jag under den här tiden drabbades av en stark längtan att få leva i en djupt överlåten gemenskap; med människor överlåtna både till Jesus och till varandra, en gemenskap som samtidigt går i uppdraget och i sitt väsen är missionerande. Jag minns när jag första gången hörde uttrycket ”belong, believe, behave” – som ett sätt att se på hur människor, genom församlingen, kan närma sig Jesus. Någon gång under den här tiden började min svåger, Rickard Cruz, prata om att flytta för att plantera församling och jag kände direkt att det klickade till inom mig. Det kändes som ett såsjälvklart och naturligt steg att ta.

Efter ett tag bestämde sig Rickard och Jessica för att gå på Guds tilltal och flytta till Helsingborg och de undrade om det fanns några mer som kände sig manade att haka på. Jag och David bestämde oss, efter några månader av fundering och bön, för att följa med. Tillslut var vi tre nyblivna föräldrapar, och en Simon, som hösten 2008 slog ner sina bopålar på en av de vackraste platserna i Sverige, Sundets pärla – Helsingborg.

Vi träffades, då, regelbundet hemma hos Rickard och Jessica. Mest av allt, under den här tiden, bad vi om Guds ledning. Vi visste inte riktigt hur saker skulle gå till eller se ut utan vi ville se vad Gud ville för oss. Vi visste ett par saker; att vi ville bygga en vardagsnära Jesuscentrerad gemenskap och att vi ville bygga relationer med människor som ännu inte kände Jesus.

Mer om resans gång och om hur vi hamnade i Ramlösa kommer inom kort. Håll dig uppdaterad. 🙂

Kommentera

