efterföljelse · Helig Ande · Uncategorized

Ledd av Anden

vinden stor

Man kan inget annat än förundras när man läser Apostlagärningarna. Jag tänker till exempel på Petrus som först träffar en lam man och säger till honom att ta sin bädd och gå. Sen går han vidare och befaller en död kvinna att stå upp. Vilken frimodighet! Han verkar inte ens ha tvekat. (Det hade ju varit fullt förståeligt annars.) Och i båda fallen gör Jesus under. Varken förlamning eller död är för stort för honom.

Det är svårt att tro att detta är samme Petrus som vi läser om i evangelierna, som lovar högt men håller lågt. Han som i ena stunden bedyrar att han aldrig ska överge Jesus men som i nästa förnekar att han ens känt honom. Det är svårt att tro att det är samme man som efter Jesus död håller sig gömd och inlåst i rädsla för vad som skulle kunna hända honom. Något har uppenbarligen hänt. Han har blivit uppfylld av den Helige Ande, han har fått känna kraften och förvandlingen.

I apostlagärningarna kan vi också läsa om Filippus. Om hur han fick ett tilltal att gå ut mitt under de hetaste timmarna på dagen, handlade på det, och fick berätta om Jesus för den Etiopiska hovmannen. På samma sätt tror jag att Jesus vill leda oss. Tänk att ännu mer få leva i det ständiga lyssnandet. Att höra Guds röst på ett naturligt sätt i vardagen. Jag tror att han vill tala till oss i vardagen och att ett pågående samtal kan få leva i oss. Kanske är det vad som menas med att be oavbrutet? Tänk att få höra vad Jesus vill tala in i andra människors liv på ett naturligt sätt och att låta Anden leda dit Anden vill, så att Jesus får äran och människor får möta hans stora kärlek.

Så oerhört spännande.

Jag är övertygad om att samma saker som vi kan läsa om i Apostlagärningarna är fullt möjliga idag. Jag längtar efter ett liv med övernaturliga inslag på vardaglig basis. Om jag möter någon som har problem, vill jag erbjuda förbön och hjälp. Om jag möter någon som är sjuk, vill jag be om ett helande. Jag vill vara fylld av frimodighet, barmhärtighet och kärlek. Jag vill se Guds rike breda ut sig i min omgivning. Och om till och med Petrus, med alla sina brister, kunde vara ett verktyg för Guds kraft då vågar jag tro att det finns hopp även för mig. Kanske handlar det mest om att inse vad Jesus redan gjort, och gett – sin Ande, och börja gå?

2 thoughts on “Ledd av Anden

  1. Mycket intressant att läsa om hur det hela startade!
    Husförsamling hade passat mig bättre än den traditionella församlingen…. Är inte skolad i frikyrkolivet och känner mig lätt utanför i de sammanhangen..

    1. Hej, roligt att du uppskattade läsningen. Husförsamlingsliv är toppen och utmanande 🙂 Jag tror att det finns goda principer som kan gå att applicera även i en trad.församling. finns du med i något sammanhang där du bor?

Kommentera

