efterföljelse · församlingsliv · ledarskap · Uncategorized

Att tjäna eller tjäna på?

ledareJag tänkte dela några tankar kring ledarskap och tjänande. På grund av den här artikeln i Sändaren, och de tillhörande kommentarerna, i kombination med det här blogginlägget har jag funderat…

Hur tänker vi ledarskap i våra församlingar idag? Vad är det som präglar vårt sätt att uppmuntra och undervisa om det?

Jesus visar för lärjungarna hur han vill att de ska uppträda mot varandra när han tvättar deras fötter. Han tar en av de lägsta, smutsigaste sysslorna och praktiserar den själv på dem som kallar honom lärare och Herre. Hela Jesus tjänst andas just betjänande. Han söker inte position eller makt utan blir den lidande tjänaren fullt ut när han går i döden för mänskligheten. Och bland det sista han lär sina lärjungar är att göra likadant – tjäna varandra. Han befaller dem att inte kalla varandra herrar eftersom bara en ska vara deras Herre; Jesus själv.

Jag tror att allt gott kommer ifrån Gud och att det kan finnas bra saker att ta till sig ifrån ett sekulärt managementtänkande. Men, vi bör nog ändå vara lite försiktiga. Affärsverksamheter, företag o.s.v. handlar i slutändan om en sak – att göra förtjänst; att tjäna på, inte betjäna. Om vi plockar in principer från den världen i våra församlingar behöver vi fundera på hur det påverkar vårt sätt att tänka, fungera och leda.

I vår mänskliga natur ligger en längtan efter makt och position. Till och med lärjungarna visar prov på detta och blir förmanade av Jesus när de försöker få de bästa platserna, i Guds rike. Jesus är tydlig mot dem: Ni vet att de som anses vara folkens ledare uppträder som herrar över dem och folkens stormän härskar över dem.  Men så är det inte hos er, utan den som vill vara störst bland er skall vara de andras tjänare,  och den som vill vara främst bland er skall vara allas slav. Ty Människosonen har inte kommit för att bli betjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många. (Mark 10: 42-45)

Ett sätt att lösa positionstänkandet i våra församlingar idag är att helt enkelt byta ut ordet position till funktion. Frågan är om vi verkligen har förändrat innebörden.

Det jag funderar över är: Är det möjligt?

Är det möjligt att fungera som ett tjänande ledarskap som ändå leder? Hur gör man det i så fall?

Går det att vara ett ledarskap i funktion, utan position, i praktiken?

Går det skapa miljöer som minskar risken att upphöja varandra och ökar upphöjandet av den ende värd att upphöjas? Finns det saker vi gör i våra församlingar idag, som bidrar till ett felaktigt upphöjande av ledare? Vilka är de i så fall?

Dela gärna med dig av vad du tänker!

7 thoughts on “Att tjäna eller tjäna på?

  1. Jag tror definitivt att det går att vara ett ledarskap i funktion, utan position. Jag tror på att ge upp rättigheterna men behålla ansvaret. Jag tror på att ödmjukhet och förkrosselse ingår i ledarskapet.

    (Och jag vill tipsa om boken ‘a tale of three kings – a study in brokeness’. Det har varit en bok jag återkommit till vid ett flertal tillfällen. Handlar om Saul och David och David och Absalom.)

      1. Du får gärna låna den. Du kan till och med få den engelska versionen. Jag har den svenska också – men den är för tillfället utlånad.

  2. I en husförsamlingsgemenskap måste så klart ledarskap också finnas, känns rätt bibliskt. Däremot, som du också påpekar, har vi nog en rätt sned bild på ledarskap många gånger.
    Det räcker liksom inte att bara byta ut några ord här och var.

    Detta har jag tänkt på länge, hur ledarskap kan/bör fungera på bästa sätt. Känns som att nästan alla böcker på området tänker mer management-aktigt…

    1. Jag tänker att miljön i en husförsamling hjälper till att hålla ledarskapet på en rätt nivå; genomskinligt, svårare att få kontroll över många och mindre tillfällen att hamna i strålkastarljuset. Men även i mindre sammanhang kan det givetvis bli hemskt fel. Gillar Alan Knox bloggpost om vad ordet ministry egentligen betyder, så viktigt att tänka på som ledare. Det är ju rätt lustigt också, att vi i svenskan använder samma ord för att betjäna som att göra vinst på – tjäna. Känns ju rätt motsägelsefullt…

  3. Vi är alla ledare. Vi leder åtminstone en person, oss själv. Jag tänker att gott kristet ledarskap har som förutsättning Guds omsorg om sina barn. Ligger inte det i botten blir det ganska hopplöst. Vidare tänker jag att om man är noga med sina motiv, ger det större chans att leda på ett sätt som gagnar dem man leder. Jag har inte haft några direkta ledarpositioner, så detta är tankar om det, inte erfarenheter. De goda pastorer jag haft, har varit ganska slagtåliga. Jag har slagit verbalt på dem ( i förtvivelse) och de har uppfattat vad jag egentligen försökte förmedla. De klarade av att hantera någon som behövde mycket. En aspekt av gott ledarskap 🙂

    1. Jag håller med. Jag tror det är väldigt viktigt med motiven och därför tror jag att det är viktigt att man som ledare står till svars inför andra troende; bekänner synd och delar livet.

Kommentera

