C.S Lewis · Uncategorized

Någon annan säger det alltid bättre…

imagesNöjer mig idag med att posta ett utdrag ur en av mina favoritböcker.. Ett uttdrag som säger så mycket om vem Gud är…

”Är du inte törstig?” sade Lejonet

”Jag håller på att dö av törst”, sade Jill.

”Drick, då”, sade Lejonet

”Får jag – kan jag – har du något emot att gå undan medan jag gör det?”

Lejonet svarade bara med en blick och ett mycket mjukt rytande. Och när Jill såg på den orörliga gestalten, insåg hon att hon likaväl kunde ha bett hela berget att flytta på sig för att göra henne till lags. Det härliga porlandet från bäcken höll på att driva henne från vettet.

”Lovar du att inte – göra något med mig, om jag kommer?”

”Jag lovar ingenting”, sade Lejonet.

Jill var nu så törstig att hon tagit ett steg närmare utan att själv märka det.

”Äter du verkligen flickor?” sade hon.

”Jag har intagit flickor och pojkar, kvinnor och män, kungar och kejsare, städer och riken” sade Lejonet. Den sade det inte för att skryta, och inte heller lät det som om det beklagade det eller var argt. Det bara sade det. 

”Jag vågar inte komma och dricka”, sade Jill.

”Då kommer du att dö av törst.”

”Men oj”, sade Jill och tog ännu ett steg närmare. ”Jag måste väl försöka hitta någon annan bäck, då.”

”Det finns ingen annan, sade Lejonet.”

                                                                                        ur Silvertronen, av C.S Lewis

…och jag ryser när jag läser texten.

One thought on “Någon annan säger det alltid bättre…

  1. Sant! Det finns bara en källa…..Jesus Kristus och det vittnar Lewis om……önskar så att fler upplevde detta när de läser om lejonet

Kommentera

