efterföljelse · Jesus · lärjungaskap · Uncategorized

Vid hans fötter

Närheten till Jesus. Den är så viktig, och ändå så lätt att glömma eller rusa ifrån.

När Jesus besöker sina vänner Marta och Maria sätter sig Maria ner vid Jesus fötter för att lyssna på honom. Marta är istället upptagen med att fixa och dona med saker. Inte så konstigt med tanke på att de hade en gäst i huset. Hon gjorde vad som kunde förväntas av en kvinna på den tiden. Det är heller inte så underligt att hon reagerar på Marias beteende. Marta blir sur för att inte Maria hjälper henne. Det hade hon kanske kunnat vänta sig av sin bror Lasarus men inte av sin syster! hon vänder sig därför till Jesus för att få medhåll. Jesus bemöter henne dock inte som hon hade förväntat sig. Han lyfter upp Marias beteende och säger till och med att hon har valt den goda delen, det enda som är nödvändigt.

Det är så viktigt att sitta ner med Jesus, att ta tid med honom, att lyssna på honom. Och det är så lätt att missa. Det är så oerhört lätt att springa iväg; att bli upptagen med allt ”görande” och glömma det viktigaste – tiden att bara vara med Jesus. Och vi kan faktiskt leva på så ett tag, springa före och göra bra saker, verka Jesuscentrerade utan att det märks särskilt väl på oss. Det är kanske därför vi ibland själva blir överraskade när vi upptäcker att vi glömt bort Jesus mitt i allt.

Jag har det senaste blivit påmind om mitt enorma behov av att bara vara med Jesus. Det är där jag får kraften, modet, glädjen, kärleken, friden, hoppet, tron och allt annat jag behöver. Hos honom finns outgrundliga djup och alltid mer att upptäcka. Utan honom har jag ingenting. I honom har jag allt. Han är den raka vägen i ett liv fullt av diken. Och om jag ska kunna känna igen hans röst behöver jag lyssna på honom. Om jag ska gå i hans fotspår behöver jag se vart han går. Om jag vill leva i skuggan av honom behöver jag hålla mig tätt intill.

Det är så självklart, men så lätt att missa.

Kommentera

