filosoferat · Gud · Jesus · Uncategorized

en liten kvällstanke

pojk_20-tal_566505dNär vi träffades med vår husförsamling sist, läste vi kaptitel tio i Johannes evangelium. En av texterna i det kapitlet handlar om Jesus som den gode herden. Det finns mycket att säga om texten men det är främst några ord som har dröjt sig kvar hos mig, nämligen slutet på vers tre:

och han kallar på sina får och nämner dem med deras namn och för ut dem.”

Han nämner dem med deras namn. Det är så personligt. Jesus älskar individer. Jesus älskar var och en. Han känner oss så väl att han nämner oss vid namn.

Och för det första känner jag mig överväldigad av detta. Han som är från början, han som har all makt, han som är den högste konungen, historiens herre – känner lilla mig. Och bland alla människor som nu är och som någonsin har funnits kan han mitt namn och kallar mig till sig. Det är stort.

Och för det andra tänker jag att det är så viktigt att vi ser människan; inte bara massan av människor. När vi går ut med de goda nyheterna om Jesus till människor som inte än har fått uppleva honom behöver vi bära med oss att detta är människor som Jesus känner, som har skapats genom honom, värdefulla och innerligt älskade av den högste. Var och en. Vissheten om detta måste prägla vårt bemötande, måste genomsyra våra handlingar. Och vi får be att Jesus leder oss att möta människor på ett lika personligt plan som han själv gör.

Kommentera

