efterföljelse · kuriosa · Uncategorized

Gräsmatta på rulle!

instruktioner1Grannen till höger har fixat sin ”trädgård” de senaste dagarna. Jag skriver trädgård inom citationstecken för att jag inte riktigt vet om våra små tomtplättar får räknas in under kategorin trädgård. De som har verkliga trädgårdar, på mer än 120 kvadratmeter, brukar skratta hyfsat nedvärderande, när jag använder samma ord för min tomt som de. Vilket, i sin tur, triggar mig att vilja använda det ännu mer, bara för att.

Anyway. Det är lite jobbigt nu. Nu ÄR vår trädgård definitivt den som drar ner vår lilla gata. Både till höger och till vänster är det välordnat och fint. Och grannen har köpt gräsmatta på rulle. Hörde ni? På rulle! Det är ju drömmen. Tänk att få gå på riktigt gräs. Inte bara på nåt som mest liknar bränd mossa uppblandat med jord. Förut var den tomten minsann mitt goda samvete. Den var så nedgången att jag kunde titta in och tänka ”vår trädgård ser i alla fall bättre ut än den där”.

Så gör man visst gärna. Jämför sig på alla håll. Definierar sig själv utifrån andra. Rättfärdigar sig gentemot dem som tycks agera sämre. Nedvärderar sig gentemot dem som lever bättre. När man istället bara borde väga sitt  liv gentemot Guds ord. Nu pratar jag alltså inte längre om trädgårdar (blir lite jobbigt att tänka att man ska försöka väga sin trädgård mot t.ex. Edens lustgård).

Jag får ofta komma tillbaka till Jesus ord, om Johannes, i samtalet med Petrus. Petrus frågar Jesus hur det ska gå med Johannes, och Jesus svarar:

”Om jag vill att han skall vara kvar tills jag kommer, vad rör det dig? Följ du mig!”

Vi behöver bara fokusera på vart Jesus leder oss personligen. Det viktigaste är att vi lyssnar in hans röst för vårt liv och går på det. Det är när vi slutar jämföra oss med varandra, när vi slutar försöka vara som någon annan, som Gud kan använda oss, och låta oss blomma, fullt ut, som han har tänkt.

One thought on “Gräsmatta på rulle!

  1. Lätt att tappa focus i livet….men såå viktigt att hålla i!
    Tack för att du gjorde det så tydligt och jordnära!

Kommentera

