Enhet · församlingsliv · Husförsamlingsliv

Husförsamlingsliv: Enhet

276860_385868881490504_252213966_nJohannesevangeliet 17:9-11

Jag ber för dem. Det är inte för världen jag ber utan för dem som du har gett mig, eftersom de är dina. Allt mitt är ditt och allt ditt är mitt, och jag är förhärligad i dem. Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen när jag går till dig. Helige Fader, bevara i ditt namn dem som du har gett mig, för att de skall vara ett, liksom vi är ett.

Jag tror att, oavsett vilken typ av församling/ rörelse/ samfund man står i, det är lätt att börja avgränsa sig emot andra – att det blir viktigare för oss vad som skiljer oss åt än vad vi har gemensamt. Kanske ligger det i vår mänskliga natur, att vilja rättfärdiga vad vi gör genom att poängtera vad andra gör fel. Ett bättre sätt att rättfärdiga vad man gör är att visa på varför man gör det, utifrån Guds ord, ödmjukt våga låta det prövas och ta emot andras feedback. Detta är möjligt utan att man, för den skull, behöver göra avkall på sin övertygelse och längtan.

En viktig sak är, att kunna identifiera sig med Guds folk i staden. Det är viktigt att vi, även om vi tänker olika i vissa saker, och gör på olika sätt, ser att vi har samme Herre och samma uppdrag, och att vi förenas i detta. Vi behöver tala väl om varandra, välsigna och be för varandra. Ingen av oss har hela sanningen. Om vi kan se att vi kan komplettera och lära varandra har vi så mycket att vinna. Och när Gud själv får ena oss i bönen, i kärleken till människor och i överlåtelsen till uppdraget då blir det farligt för djävulen.

En av mina nära vänner som jag älskar att prata tro med, att be med och bara ta en fika med, är med i en församling som på sätt och vis skiljer sig oerhört  mycket från den församling jag är med i. Men vi delar längtan och hjärtat -vi delar Jesus. Och där möts vi. För det är jag oerhört tacksam.

I Paulus första brev till Korintierna läxar han upp dem för att de har börjat hålla sig till olika personer och deras läror. Han manar dem att se att det är Jesus allt handlar om. Han ger dem bilden av församlingen som en kropp med olika delar; alla lika viktiga men med olika funktion. Jag tror att bilden även är applicerbar i den stora församlingen i staden- Guds folk på orten, och i den universella församlingen.

Jesus själv ber en lång bön för oss om att vi ska vara ett – när vi är det ska världen se honom genom oss. Jag tror att vi kan försöka separera oss från varandra, klargöra skillnader och argumentera. Sanningen är att om vi lever för Jesus, tror på och bekänner honom, är vi ett. Oavsett om vi ser det eller inte. Vi behöver inte organisera enhet, Anden leder oss till det.

Kommentera

