efterföljelse · kvinnor som leder · lärjungaskap · ledarskap · Uncategorized

Så, tänker du barn eller lovsång?

imagesEn fråga, som jag under perioder funderat mycket kring, är frågan om kvinnor i ledarskap. Mina egna erfarenheter av detta är blandade. I de församlingar jag har varit med, har det inte varit en stor fråga. Kvinnor har haft ledande roller och fungerat sida vid sida om männen. Under gymnasiet influerades jag ganska mycket av sammanhang som bland annat betonade att mannen är huvudet i familjen, att en kvinna kan leda om det inte finns en man, eller att en kvinna kan leda, men hon kan inte ha det yttersta ledarskapet och hennes ledarskap kan inte stå över en mans.

För mig, blev därför frågan väldigt viktig när jag upplevde att Gud började tala till mig om vad han tänkte för mig om framtiden. Detta inledde en inre brottning, som så ofta när Gud vill forma om.

Det var viktigt för mig, då som nu, att ha en god tolkning av bibeltexterna och jag tyckte att ”problemtexterna” var svåra att hantera. Hur ska man egentligen tolka Paulus?

Jag läste teologi och jag minns väldigt väl när jag fick frågan av en av mina goda studiekamrater ”jaha, vad vill du inrikta dig på? barn eller lovsång?” Den frågan sa så mycket om vilken bild vi har av vad kvinnor i ledarskap ska hålla på med. För mig, var svaret ”inget av det.” Min vän, som jag verkligen uppskattar och på intet sätt håller något emot, ångrade ganska snabbt sin fråga när han insåg hur den lät.

Jag fick verkligen bearbeta texterna, be om ledning och i mångt och mycket tänka om. Jag tänker inte, i det här inlägget, förklara min syn med textutläggningar eller gå in på hur jag hanterar ”problemtexterna”, det finns andra som gör och har gjort det mycket bättre än jag.

Under resans gång har jag kommit fram till att jag inte ser något problem med kvinnor i ledarskap. Jag tror dock inte att jag är ensam om den här brottningen. För dig som står i den just nu, skulle jag vilja rekommendera min gamla lärare Håkan Kennes uppsats ”Kvinna, vet din plats!”, även Per Axel Sverker har skrivit mycket på ämnet och en del finns att läsa på sverkersteologi.se. Detta har varit till stor hjälp för mig.

Även om många församlingar, nätverk, gemenskaper och ledarteam är klara med frågan och inte finner några problem med kvinnligt ledarskap, är det fortfarande männen som dominerar. Jag vill inte skuldbelägga på något sätt utan bara konstatera hur läget är. Och, på grund av detta, tror jag att många kvinnor faktiskt kämpar med självförtroende och osäkerhet. Trots att jag känner mig trygg med min tolkning, trots att jag har fantastiska ledare (både kvinnliga och manliga) runt omkring mig, som har samma övertygelse, känner jag mig ibland liten och undrar vad andra tycker och tänker om just detta.

Jag skulle därför vilja uppmuntra dig som man och ledare att, ännu mer, uppmuntra de kvinnliga ledare som finns runt omkring dig. För det betyder väldigt mycket. Jag tror, att om vi ska få se fler kvinnliga ledarförebilder träda fram, behöver vi män som tar ställning för dem, uppmuntrar och släpper fram. Detta gäller egentligen allt ledarskap, manligt som kvinnligt. Kristet ledarskap är inte en position man söker eller en funktion man försöker roffa åt sig, utan något andra människor ser, uppmuntrar och bekräftar.

Tillslut skulle jag vilja rekommendera en blogg som under en längre tid har tagit upp det här ämnet. Det är Felicity Dale, som bloggar på simplychurch.com, som relativt djupgående har reflekterat över ämnet. Jag rekommenderar dig att besöka den. Felicity är en god förebild, och hon är också en pionjär när det gäller husförsamlingar i USA.

3 thoughts on “Så, tänker du barn eller lovsång?

  1. Hej Maria! jag skrev just en kommentar till det du skrivit idag om ledarskap men av någon anledning så hamnade det på ett tidigare blogg inlägg du skrivit… sorry! Med vänlig hälsning Karin

Kommentera

