efterföljelse · lärjungaskap · Uncategorized

Att kasta sten

Det är oroligt i landet. Eller rättare sagt, i delar av landet. Situationen är hemsk. Om detta tycks och tänks det så otroligt mycket. Jag reagerar mest över de hårda ord man snappar upp lite var och här. Vokabulär som är nedvärderande, elak – till och med hatisk. Det tycks vara mycket lättare att ha åsikter än att göra något, lättare att tala illa än gott, än att bara vara tyst.

Som vanligt försöker man hitta syndabockar. Det måste finnas någon att sätta dit för det här. Är det politikernas fel? Invandrarnas? Ungdomarnas? Föräldrarnas? Strukturernas? Säkert är det så att det finns många bakomliggande orsaker.

Som Jesusföljare, funderar jag på hur jag kan hantera situationen. Vad är rätt? Jag står ganska villrådig. Jag, som befinner mig vid sidan om, som inte är drabbad.

Tänker på vad min snart femåring brukar säga ”tala inte för mycket, då riskerar du att säga något galet”. Något att påminna sig om i diskussionernas och debatternas land. Det är så lätt att själv stå där och kasta sten.

Ett vet jag, att jag kan be. För den här situationen kan jag be, för alla parter. Om mod för de goda krafter som försöker göra skillnad. Att Gud ska få möjlighet att hela det som har brustit. Be om hopp och förändring.

Det kan jag göra, just nu.

Och så kan jag glädjas över alla vardagshjältar som vågar göra skillnad. Som delar ut korv och samtalar. Det är där det börjar, i mötet med människor, i samtalen, i medmänskligheten, och kärleken.

One thought on “Att kasta sten

  1. Det som inte behövs är ett svart-vitt tänk. Det är då ett som är säkert, så jag tror du är något på spåren. Och din son är så klok, så klok.

Kommentera

