efterföljelse · kuriosa

Med blommor och blader

tecknad-stil-brollop-element-06---vektor-material_15-14460Idag firar jag och David bröllopsdag. Vi har varit gifta i åtta år. Jag fick den bäste, alla kategorier. Jag är oerhört tacksam för honom. Det finns ingen jag hellre umgås med, ingen jag hellre slappar med, ingen jag hellre skrattar med. Jag förundras ganska ofta över vilken koll Gud hade när han gav mig honom (för han är verkligen en gåva). Det jag kanske de senaste åren varit mest tacksam för, rent kompletteringsmässigt, är nog hans förmåga att somna om och att klara sig på väldigt lite sömn. Jag ser det näst intill som en superkraft. En superkraft som kommer väl till hands när man har barn och själv är extremt beroende av sömn.

David kompletterar mig. Om jag ständigt växlar mellan att spela på de höga och låga tangenterna, spelar han stadigt på dem i mitten. Om jag är höga berg och djupa dalar, är han en rak stig.

När vi förlovade oss skulle vi, liksom alla frikyrkliga par, välja bibelord till våra ringar. Vi valde ett bibelord som betydde mycket för oss båda. Det är från Galaterbrevet 2:20: Nu lever inte längre jag utan Kristus lever i mig. Det utgör troligtvis inte ett av de vanligare ringbibelorden.

När jag tänker på det bibelordet påminns jag framför allt om det stora i att vi har fått del av Jesus. Han bor i oss. Allt som präglar honom kan få prägla oss och genom honom är allt möjligt. Vi behöver inte gå i egen kraft, utan får gå i hans kraft. Det är stort.

Men, jag påminns också om att detta får konsekvenser. Om det är Jesus som lever i oss måste det få prägla våra beslut och våra livsval. Guds vilja måste alltid stå över vår vilja. Det var mycket utifrån detta vi valde att gravera in bibelordet i våra ringar. Vi ville att det skulle få definiera vårt äktenskap – att alltid söka Guds vilja för våra liv och vara redo att gå dit han kallar. Och det försöker vi, efter bästa förmåga, leva utifrån.

Kommentera

