efterföljelse · kvinnor som leder · ledarskap

Vänta, nu förstår jag inte riktigt…

bloggbildDe här problemtexterna. Vad menar Paulus egentligen? Jag tänker alltså på kvinnans roll i församlingen. Vi känner ju alla till de bibelord som inte behöver ifrågasättas, de som fått prägla vår kyrkliga historia i så många år:

Ni kvinnor, underordna er era män. (Ef 5:22)

Liksom kvinnorna tiger i de heligas alla församlingar, skall de tiga i era församlingar. De skall inte tala utan underordna sig, som också lagen säger. (1 Kor 14:33-34)

En kvinna ska i stillhet ta emot undervisning och helt underordna sig. (1Tim 2:11)

Här ser vi tydligt att kvinnan har en underordnad plats i familjen och församlingen. De texterna är självklara, inget att fundera kring. Men hur ska vi hantera de andra? Vad menar Paulus med att kalla Junia apostel? Varför sänder han ett särskilt tack till, och lägger ett gott ord för, Febe som tjänar församlingen i Kenkrea? Vad menar han egentligen med att referera till kvinnor som medarbetare? (Rom 16.1-7) Och varför säger han att kvinnor kan profetera? (1 Kor 11:5)

Och så har vi det här med underordnadet. Precis innan Paulus säger att kvinnan ska underordna sig mannen tycks han mena att alla troende ska underordna sig varandra. (Ef 5:21) Hur går det ihop?

Nu påminns jag visst också om Galaterbrevet: Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus. Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. (3:26-28)

Det verkar problematiskt det här.

Och sen, när jag tänker på det, blir det ju ännu svårare när vi läser om hur Jesus behandlar kvinnor. Han har kvinnliga lärjungar. (Luk 8:23, 10:38) Han bjuder in kvinnor till teologiska samtal. (Joh 4:4) Dessutom tycks han mena att kvinnor är goda nog att bära vittnesbörd om hans uppståndelse. (Luk 24:1-9)

Det blir visst ganska många problemtexter. Hur hanterar vi dem?

För att klargöra. Stycket ovan har en klart ironisk underton. Om man har hållningen att kvinnor inte bör vara ledare måste man också våga ta sig an och hantera de texter som visar på något annat. De bibelord som fått prägla kyrkohistorien genom tiderna, som har fungerat för att hålla tillbaka kvinnor, menar jag borde förstås utifrån sin kontext och är inte normen för Nya testamentets syn på kvinnor. 

Om vi ska göra som Luther – och tolka skrift med skrift – borde vi också våga tolka Paulus kvinnosyn utifrån Jesus kvinnosyn. Det är när vi börjar tolka Paulus utifrån de historiskt rådande normerna som vi får problem med hans syn på kvinnan.

När vi förstår hur radikal Jesus är i mötet med kvinnorna, och den centrala del de spelar i evangelierna, kan vi också våga se att Paulus till och med nämner kvinnliga apostlar. Jesus hade kvinnliga lärjungar, bland annat Maria, Johanna och Susanna. Han visar till och med att den främsta platsen för kvinnan är vid hans fötter – i lärjungaskap, för att ta emot undervisning. Jesus går så långt att han säger att Maria har valt det rätta. Om kvinnor är tänkta att växa och mogna i lärjungaskap, att ta emot undervisning och följa Jesus –  skulle de då inte vara tänkta att få vara i funktion och ge ut detta? Det du har fått som gåva, ska du ge som gåva, säger Paulus.

Att kvinnor kunde ha dessa funktioner var banbrytande. För många tycks det vara alldeles för radikalt. Kvinnan har historiskt sett haft en tydligt underkastad ställning i de flesta kulturer (och har det fortfarande i många). Jag tror att detta har gjort det svårt att se den radikalitet gällande kvinnor, som nya testamentet talar om.

Om vi utgår ifrån Jesus kvinnosyn, och verkligen låter radikaliteten i hur han bemöter kvinnan i den judisk/ romerska kontexten drabba oss, blir det självklart att Nya testamentet talar om kvinnor i funktion.

Annonser

2 thoughts on “Vänta, nu förstår jag inte riktigt…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s