Gud · Jesus · kärlek · Uncategorized

Kärlekens ursprung

20130324-115718Vi har en liten upptäckare här hemma. Han är två år, fasligt söt, nyfiken och, dessvärre, rymningsbenägen. Han tar de tillfällen han kan för att ge sig ut på nya äventyr. Han är dessutom snabb, orädd och bra på att gömma sig. Egenskaper som säkert kan komma väl till pass i framtiden, om han till exempel vill bli hemlig agent. Men, för tillfället är de mest till oro för hans föräldrar.

Häromdagen var vi på studentfest och det kan inte varit mer än högst några sekunder han var oövervakad. Plötsligt var han borta. Vi hittade honom relativt fort, ensam på framsidan av huset. Ingen skada skedd. Men den minuten han var borta – det kändes som att hjärtat stannade samtidigt som tusen fasliga tankar rusade genom huvudet.

I föräldraskapet ligger starka, obeskrivligt djupa känslor. I det kan vi ana en del av Gud – han som kallar sig vår pappa. Hans kärlek till mänskligheten är så oerhört gränslös att han går i döden för oss. Han är vårt ursprung. Han har skapat oss till att vara lika honom. I de osjälviska, uppoffrande känslor, tankar och handlingar som hör till ett sunt föräldraskap ligger något gudomligt. Kärleken har sitt ursprung i honom som skapat kärleken – den eviga kärlekens källa.

Tänk då, så mycket starkare, så  mycket mer utgivande och ren den ursprungliga kärleken är. Tänk hur högt Gud älskar sin skapelse. Tänk hur han lider över den som gått vilse. Tänk hur han gläds över den som upptäcker hans vidöppna famn.

Jesus beskriver detta i en rad liknelser.

Vi kan läsa om den återfunnen sonen – som sviker sin pappa totalt, återvänder hem i hopp om att kanske ändå få arbeta hos honom. Så möts han av en pappa som längtat och väntat, som förlåter och välsignar, som springer och tar emot med öppna armar.

Vi kan läsa om fåret som sprungit bort – om hur den gode herden lämnar alla de andra fåren för att leta reda på det vilsna. När han finner det bär han det hem på sina axlar.

Guds kärlek är faders – och moderskärlekens ursprung. Han älskar oss obegränsat, och längtar efter att ta oss upp i sin famn.

Annonser

One thought on “Kärlekens ursprung

  1. Gud är kärlek och från honom är allt kärlek och den är så ljuvligt med denna gåva med oss in frälsningens välsignelse och sprida detta stark under till alla runt oss och försöka människor till tag mot Herren som är så god och så glädjerik källa till kallt och döende själ ,tack med välsignat ,keijo södertälje

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s