efterföljelse · församlingsliv · kvinnor som leder · ledarskap

Men, är det så viktigt då?

imagesJag har skrivit ett par blogginlägg om att vara kvinna och ledare i en församling. Bland annat här, här och här. Framför allt har jag delat min egen brottning kring detta, och så har jag hunnit snudda lite vid varför jag tror det är bibliskt. Troligtvis kommer det fler blogginlägg om bådadera.

Är det relevant då? Är det verkligen en så stor och viktig fråga? De frågorna fick jag av en vän när vi samtalade lite om ämnet.

Vi är olika, vi har olika åsikter, olika sätt att tolka texten. Men, om vi håller Guds ord för viktigt, sant och riktigt, då måste vi våga handskas med alla texter, även de svåra, även de som talar om att kvinnor ska underordna sig, tiga i församlingen och så vidare. Vi behöver försöka förstå vad de innebär för församlingslivet och familjelivet. Därför är ämnet viktigt och relevant

Jag har landat i hur jag tänker. Jag vill respektera dem som tycker och tänker annorlunda så länge de gör det utifrån en övertygelse och trohet till Guds ord. Vi delar i så fall samma utgångsläge även om vi kommer fram till olika saker. Samma sak gäller synen på t.ex. dopet, nattvarden och gudstjänsten.

Den stora anledningen till att jag bloggar om detta är att jag tänker att det kanske finns fler än jag som går med funderingarna och frågorna. Som vill ta sig an texterna, försöka förstå, fördjupa sig och vara trogna. Som finner sig själva i en brottningskamp över att vara lydiga ordet och samtidigt  leva ut sin kallelse. Som vill våga. Som vill ha kött på benen. Som inte vill stånga sig fram för sin sak utan gå den väg Jesus har kallat alla att gå – i tjänandet, i det gemensamma underordnandet. Med skärpa och klarsynthet, utan att gömma sig. Inte i strävan efter att själva få synas mer utan för att Jesus ska bli större, för att han fullt ut ska få vara i fokus i och genom dem.

One thought on “Men, är det så viktigt då?

  1. Det är väl det bästa fokus man kan ha och i livet framför allt : ATT JESUS SKA BLI STÖRRE!! Tack Maria!

Kommentera

