efterföljelse · kvinnor som leder · ledarskap

Gud regerar – även under semestern

Hoppar in med ett spontant sommarinlägg. Är precis hemkommen från en fantastiskt trevlig semester med de bästa av vänner.

Vi har varit i Vänersborg, bott på camping och varit med på New Wines sommarkonferens. Tre familjer i två relativt små stugor. Man kan säga att vi gillar utmaningar… och att vi i grunden är smålänningar. Följdaktligen har vi nu sex trötta barn, och sex ännu tröttare föräldrar.  Man skulle kunna sammanfatta det så här, det har varit en semester med mycket regn och många smutsiga barn, lite sömn, lite kaos, men med väldigt trevligt sällskap och med mycket Gud.

Det var väldigt roligt att vara med på konferensen. Det var första gången för oss alla, men säkerligen inte sista. Temat för konferensen var, Gud regerar. Det fanns ett tydligt Gudsrikesperspektiv och jag kände mig själv både utmanad och uppmuntrad att ännu mer hitta in i det liv Gud har för oss.

Det som berörde mig mest, personligen, var ett seminarie med Danny Silk. Jag ramlade egentligen bara in på det utan att veta vad han skulle undervisa om. Han talade om kvinnor i tjänst och jag vet faktiskt inte om jag någonsin varit med om att någon så tydligt satt ord på mina känslor och upplevelser tidigare. Det här är ju något som jag funderat mycket kring.

Danny talade bland annat om att det finns ett glastak som kvinnor tenderar att slå i när de är i församlingsledarskap. Ett ”hit men inte längre- tak”. Och han poängterade att trots att vi i Sverige har kommit långt när det gäller att erkänna kvinnor i tjänst, finns det fortfarande begränsningar. Han pekade till exempel på vad vi ser framför oss när vi tänker på en apostel.

Han talade om hur Jesus bemötte kvinnor och lyfte fram att Jesus har gjort upp med allt förtryck och poängterade att någon som inte är fri att leva ut vad Gud kallat till, är förtryckt. Danny fortsatte visa på att Paulus framför allt fick ta itu med och försvara hedningarnas rätt till Guds rike fullt ut. Senare har vi fått se hur slaveriet har avskaffats. Där Guds rike går fram bryts förtryck som en naturlig del. Det gäller även kvinnans rätt att vara i tjänst fullt ut.

Jag kan inte påstå att jag känner mig förtryckt. Dock kan jag säga att begränsningarna finns där. Kanske framför allt som ett  bagage som inte fullt ut har  gjorts upp med och som kommer från den historia vi bär på. Det är som att det finns ett glastak, precis som Danny uttryckte det, eller ett osynligt staket. Som i mitt fall inte har satts upp av någon i mitt sammanhang men som ändock finns där. Men, när det avslöjas, när någon talar om det och bekräftar att det finns där, går det att slå hål på det. Och det behövs.

7 thoughts on “Gud regerar – även under semestern

  1. Hej Maria! Tack för det du skriver.. Lyssnade på Danny Silk på fredag kvällen vilket också var väldigt bra och enormt utmanande… vill gärna få tag i det han pratade om som du skriver om här.. vi är ALLA oavsett man eller kvinna kallade till FRIHET! Där Herrens ande är där är frihet så låt oss be om mer av den friheten in i våra liv och sammanhang och i landet!

    1. jag vet inte om hans seminarie spelades in, men det går ju kolla. Han har en bok på ämnet också, har dock glömt vad den hette. Seminariet var väldigt uppmuntrande!

  2. Kul att läsa dina reflektioner om seminariet. Jag förstår att glastaket finns där. Och jag vill gärna hjälpa till att ta bort det. Det försöker jag tänka på både som lärare på bibelskola och som pionjärkonsulent.

  3. Hamnade av en slump här som man ofta gör på bloggar. Jag ska predika på söndag o sökte på Jesus och kvinnor. Det som var lite kul var att du skrev om New Wine konferensen för min doltter var där och var just på det seminariet och har försökt berätta för mig om det så nu fick jag lite mer info. Ha en bra dag kram

Kommentera

