efterföljelse · Helig Ande · lärjungaskap

Andens gåvor – en liten reflektion

I helgen var det festival här i Helsingborg. Jag fanns vid ett par tillfällen med i ett tält där vi erbjöd förbön och samtal om Jesus. Vi fick möjlighet att be för helande, dela profetiska tilltal och välsigna människor. Jag ser detta som ett ypperligt tillfälle att öva på det som jag vill ska vara en naturlig del i mitt liv. Det är viktigt att vi inte begränsar oss till specifika tillfällen utan att vi låter det bli en del av vår livsstil.

Det är viktigt att vi åter Andens gåvor vara i funktion när vi träffas som församling. Det är ett tillfälle då vi alla har något att ge. Men jag tror också att de andliga gåvorna behöver vara en naturlig del av vår vardag.

Ibland tror jag att vi förandligar utövandet av gåvorna. Med det menar jag att vi gör dem svårtillgängliga, exklusiva och beroende på situation och tillfälle. Vi kanske förväntar oss ett specifikt känslotillstånd eller en viss miljö för att få se dem i funktion.  Vi blir religiösa i hur vi beter oss; i röstens tonläge eller i våra fysiska uttryck. Ibland tenderar vi att upphöja personerna som förmedlar gåvorna – något som i sin tur kan leda till att vi begränsar gåvorna till personer eller situationer.

Jag menar inte att det inte finns tillfällen då den helige Ande kommer över en samling på ett speciellt sätt. Det gör det alldeles uppenbart. Men, den helige Ande och gåvorna han ger, tror jag är tänkta till så mycket mer än så. Och jag tror att de kan vara i funktion på ett väldigt naturligt sätt. Ett profetiskt tilltal kan delas med öppnade ögon, i vanlig samtalston på bussen. Ett helande kan få ske på gymmet efter en kort, enkel bön för en ond rygg.

Vi behöver passa oss för att gåvorna blir ett spel för gallerierna – det är nämligen så lätt att hamna där. Vi vill gärna mäta oss med varandra och bli sedda.  Gåvorna syftar alltid till att ära och upphöja Jesus.

Jag vill se mer av Andens gåvor i funktion och jag tror att vi alla ska söka mer av vad han har att ge oss. Om vi börjar leva i ständig förväntan på vad den helige Ande vill göra genom oss, vågar pröva och tro – möta problem utifrån att Jesus har lösningen – då kan vi få se spännande saker ske i vår omgivning.

Kommentera

