efterföljelse · församlingsliv · lärjungaskap

Utan karta är det lätt att gå vilse

Jag har aldrig varit särskilt bra på att läsa kartor. Trots att jag började i scouterna som sexåring,  fortsatte hela vägen, för att sedan fungera som scoutledare i ett antal år, har jag aldrig fått grepp om kartläsningen . Jag tappar totalt intresset så fort jag ser en karta. Det är av någon anledning kunskap som inte sätter sig. Ge mig krångliga namn på mediciner och jag minns dem i tid och evighet,  men var de olika landskapen ligger…  det går in genom ena örat och ut genom det andra. Tyvärr.
När det gäller att hitta rätt går jag så mycket hellre på känsla och intuition. Problemet med det är bara att jag har ett så fantastiskt dåligt lokalsinne. Så dåligt att jag, när jag kommer ut från en affär i Helsingborg, där jag nu bott i snart fem år, fortfarande måste stanna och orientera mig för att se åt vilket håll jag ska gå för att komma rätt.
Jag behöver helt enkelt kartor, oavsett om jag gillar dem eller inte.

Bibelläsning går på sätt och vis att jämföra med kartläsning. (Jag tycker  dock att bibelläsningen är väldigt mycket roligare.)

För att hitta rätt på efterföljelsens väg behöver vi läsa bibeln. Den hjälper oss att hålla rätt kurs. Mot den prövar vi våra känslor och de tilltal vi får. Att endast gå på intuition eller till och med på vad vi tror är den helige Andes tilltal, kan vara förödande. Vi är mänskliga,  vi kan höra fel, våra känslor kan förleda oss. Därför behöver vi pröva allt emot Guds ord, bibeln. Gud säger nämligen inte emot sig själv.

Jag kan inte särskilt mycket om rally men jag vet att innan ett lopp är det viktigt att både föraren och kartläsaren har studerat kartan och vägen väl så att de vet hur de ska handla när de väl åker. Då kan de ta ut kurvorna rätt och är beredda på hur de ska möta eventuella hinder.
Om de inte har levt med kartan utan bara tar med den på vägen,  bläddrar i den när det behövs,  kommer de komma långt efter. Går de på känsla hamnar de troligtvis snart i diket.

Vi behöver leva med bibelläsningen. Vi behöver det för att noga känna vilken väg vi är satta att gå på. Vi kan inte bara plocka upp den när vi känner för det,  eller när vi tycker att vi behöver det lite extra. Bibelläsningen behöver vara en självklar del av varje Jesusefterföljares vardag. Annars går vi lätt vilse.

Jag skulle vilja uppmuntra dig till att läsa bibeln mycket och ofta. Läs den fort eller långsamt, med eftertänksamhet eller som en roman. Be den helige Ande leda dig och upptäck den spännande värld som bibeln vill öppna för dig. Läs den så att du hittar rätt på livets väg.

One thought on “Utan karta är det lätt att gå vilse

  1. Måste skratta när jag läser om att du måste tänka när du komemr ur affären ,jag tror du till och med är värre än min man som verklgen saknar orienteringsförmåga, fast ajg åker baklänges, ligger på bår så är det jag som sköter orienteringen när vi är ute o åker. Så bra det du skrivit om bibeln och bibelläsningen.tack för att du delar med dig av dina tankar. kram

Kommentera

