efterföljelse · Jesus · Tro

Jag blir mindre och Han blir större

hopp_124055088Amen, amen säger jag er: Om vetekornet inte faller i jorden och dör, förblir det ett ensamt korn, men om det dör, bär det rik frukt. Den som älskar sitt liv förlorar det, och den som hatar sitt liv i den här världen, han skall bevara det och vinna evigt liv. Om någon vill tjäna mig, skall han följa mig, och där jag är kommer också min tjänare att vara. Om någon tjänar mig, skall min Fader ära honom. -Joh 12:24-26

Att välja livet med Jesus är att välja försakelse. Det låter kanske inte så lockande. Att behöva ge upp något – att behöva ge upp oss själva. När vi tar emot Jesus bekänner vi honom som Herre och kung. Vi väljer hans väg istället för vår egen. Vi behöver dö bort ifrån oss själva för att kunna uppstå i honom. Dopet är ett tydligt tecken på det – vi begraver vårt gamla liv och uppstår till ett nytt.

När vi drar oss nära Jesus uppenbarar han synd i våra liv som vi behöver ta tag i, områden där vi inte riktigt låtit honom vara Herre. Ofta ter det sig som en kamp inom oss, och det är inte förrän vi kapitulerar som kampen går över. Det  är smärtsamt. Det är uppofrande. Det är värt det. Jesus ger oss allt i honom. Han ger oss sin frid, sin kärlek, sin glädje, sin rättfärdighet, sitt liv. Ett  liv i överflöd. Och här i ligger en stor paradox – det är när vi blir mindre och Han större, när vi ger upp oss själva till honom, som vi verkligen blir vårt sanna jag. Jesus utplånar inte vår identitet – han fullkomnar den. I honom återfår vi den härlighet vi skapades till men som gick förlorad. Och den är gratis, trots att den kostar allt. Den bygger inte på mänsklig vishet, kunskap eller vårt eget strävande utan på tron på Jesus som  Herre.

Annonser

One thought on “Jag blir mindre och Han blir större

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s