Guds röst · Helig Ande · lärjungaskap · profetia

Att höra Guds röst

Jag har funderat ett tag på göra ett par inlägg om hur man kan lära sig lyssna på Guds röst och hur man kan fungera i den profetiska gåvan. Jag tänkte göra slag i saken och börja lite smått idag. Det kommer definitivt inte täcka allt, men förhoppningsvis kan det uppmuntra dig i, och skapa en längtan efter, att lära känna Guds röst ännu mer.

Vem kan vara Guds röst? När vi tar emot Jesus blir vi Guds barn. Vi föds på nytt, vi får kalla oss medarvingar till Jesus. Någon har sagt  att det är vår födslorätt att höra Guds röst. Jag tror att det stämmer. När vi har gett våra liv till Jesus får vi alla möjlighet att höra hans röst.

Men den som går in genom dörren är fårens herde. För honom öppnar dörrvaktaren, och fåren lyssnar till hans röst, och han kallar på sina får och nämner dem med deras namn och för ut dem. När han har fört ut alla sina får, går han före dem, och fåren följer honom, därför att de känner igen hans röst.” -Joh 10:2-4

Jesus är den gode herden och han säger att vi är som får som känner igen hans röst. Att höra Guds röst är alltså något vi alla kan göra.

Men, hur lär vi oss känna igen Guds röst?

Det finns ett väldigt enkelt sätt. Genom att lyssna till vad han säger. Det mest grundläggande sättet att göra det är att läsa bibeln. Om vi vill lära känna Gud bättre, om vi vill höra vad han har för oss, behöver vi ta tid till, och prioritera bibelläsningen. Bibeln är Guds ord till oss. Det är gentemot den vi prövar allt annat vi får till oss av profetior och undervisning. Den är en grund för vår tro. När vi läser, lär vi oss hur Gud låter. Han talar aldrig emot sitt ord. Vi behöver umgås mycket med bibeln. Vi behöver låta ordet vara som mat för vår kropp – något vi inte klarar oss utan, något vi hungrar efter dagligen.

Jag skulle vilja uppmuntra mig själv, och dig som läser, att höja bibelintaget. Läs. Mycket och ofta. Långsamt och fort. Det är det absolut viktigaste och bästa sättet att höra Gud. Jag tror även att Gud vill tala till oss personligt, var och en. Inte bara genom bibeln, utan till våra hjärtan. Gud är dock sällan högljudd. Därför behöver vi aktivt ta tid att sitta ner och lyssna. I en värld där vi matas med intryck kan vi behöva stänga dörren om oss, slå av mobilen och bara vara med Gud. Jesus uppmuntrar oss att gå in på vårt rum och be. Han själv avsatte tid i ensamhet med sin pappa Gud, alltså är det något vi behöver göra också.

Mer om att höra Guds röst och att dela profetiska tilltal kommer i nästa blogginlägg.

Annonser

One thought on “Att höra Guds röst

  1. Att höra Gud röst är min önskan så åfta när tysthet fyller allt och ingenting händer och detta gör så ofta oss längtan mera av Guds omsorg och att glädjen kommer till och in oss är så stor välsignelse och åfta detta hände efter tystnaden ,tack med välsignelse ,keijo södertälje

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s