församlingsliv · Guds röst · Helig Ande · nådegåvor · profetia

Att höra Guds röst – del 3

En bibeltext jag suttit och funderat på är när Paulus ska bege sig till Jerusalem (Apg 21:1-15). Först möter Paulus ett gäng lärjungar som genom Anden uppmanar honom att inte åka till Jerusalem. Paulus fortsätter ändå. Sedan träffar han profeten Agabus som profeterar att Paulus kommer bindas i Jerusalem och lämnas åt hedningarna. Efter denna profetia ber Paulus medarbetare och vänner honom att stanna och inte fortsätta sin resa. Han reser ändå. I Jerusalem sker det som Agabus förutsagt.

Hur ska man tolka dessa verser? Gjorde Paulus fel?

Jag tror att den här texten kan lära oss mycket om det profetiska tilltalet. De första lärjungarna som mötte Paulus upplevde troligtvis att något ont skulle hända honom i Jerusalem, utifrån detta antog de att han inte borde åka dit. Det skulle kunna vara så att de fick ett tilltal om vad som skulle ske, och la in sin egen tolkning över hur Paulus skulle handla utifrån det.

När Agabus profeterar, förutsäger han endast vad som kommer ske med Paulus, han råder honom varken från, eller till att åka. Däremot påverkas hans vänner av tilltalet och de låter oro och rädsla styra deras tolkning av hur Paulus borde handla. Paulus verkar snarare ta tilltalet som en förberedelse på vad som väntar i Jerusalem. Troligtvis hade han själv upplevt att Gud bekräftat för honom att han skulle åka till Jerusalem, och detta fick ”stå över” lärjungarnas tilltal, och fungera som utgångsläge för hur han tolkade Agabus profetia.

När vi fortsätter texten kan vi se att Gud är med Paulus i Jerusalem och hur han själv kommer till honom med uppmaningen: ”Var vid gott mod. Ty så som du har vittnat i Jerusalem om det som rör mig, måste du vittna i Rom.” -Apg 23:11

Jag tror dels att detta kan lära oss något om vår mänsklighet när det gäller profetiska tilltal – vi lägger lätt in egna tolkningar och påverkas av känslor och erfarenheter. Vi kan ha delvis rätt när vi hör ifrån Gud, och inför det faktumet måste vi vara ödmjuka.

Jag tror även att texten lär oss att våga lita på Guds personliga tilltal. Paulus var trygg i vart Gud hade kallat honom och lät inte de andra tilltalen påverka detta. Han hade en sund inställning och vågade lita på Guds omsorg och kraft.

Annonser

3 thoughts on “Att höra Guds röst – del 3

  1. Verkligen bra Maria! Utifrån min egen erfarenhet så är det ofta här som det profetiska tilltalet har ”fallerat”. Man upplever någonting, blir så glad att man fått någonting och delar det direkt – utan att låta den Helige Anden prata färdigt. Bra att du tar upp detta – det påminde mig om en mycket viktig del av nådegåvan. =)

  2. Det är stor när Gud talar till oss och andvänder oss till upp bygga hans rikedom med kraft och ordet och med hans ledning in trons välsignat väg och livet med honom är så spännande och glädje rik,tack med välsignelse ,keijo södertälje

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s