efterföljelse · församlingsliv · Jesus · lärjungaskap · mission

Tillbaka till Jesus


image

Vi lever i en tid där kristendomen har eller håller på att marginaliseras. Oavsett vad vi tycker om detta är det ett faktum. Och jag tror att vi har ett val i hur vi hanterar det. Vi kan välja att försöka hålla kvar vid det som varit, och kämpa för ett utdöende system. Personligen tror jag att det endast kommer leda till att vi slår oss blodiga. Eller, så kan vi välja att se möjligheterna – vi lever i en tid då vi faktiskt får det lättare att identifiera oss med de första kristna som definitivt levde i marginalen.

I detta tror jag att vi behöver återupptäcka radikaliteten i Jesusefterföljelsen. Vi behöver komma tillbaka till Jesus, välja att följa honom, välja ett överlåtet lärjungaskap, där vi varje dag sätter Jesus främst i alla våra val och handlingar. Vi behöver låta uppdraget prägla våra församlingsgemenskaper och utmana varandra att ge hela våra liv till honom som vi kallar Herre.

Jag tror att vi är på väg in i en tid då vi på ett tydligare sätt kommer behöva välja – Jesus fullt ut, eller inte alls. Kanske kommer det innebära att en del lämnar. Och trots att Jesus älskar alla och vill att alla ska välja honom verkar han inte särskilt intresserad av kvantitet. Han söker dem som är villiga att följa, fullt ut.

Jag tror att vi kommer få se en helt ny sprängkraft i evangeliet. Jag tror att vi på ett helt nytt sätt kommer få uppleva att Jesus är verklig, handlar och förvandlar idag. Det bådar för ett heligt kaos, och jag tror att det redan har börjat.

One thought on “Tillbaka till Jesus

Kommentera

