efterföljelse · församlingsliv · Husförsamlingsliv · Jesus · lärjungaskap

Till kulturella former eller Jesusefterföljelse?

frgetecken_49880207Jag fortsätter lite på samma tema som förra blogginlägget – där funderade jag lite över om församlingen är kallad till att vara sökarvänlig eller missionerande. Idag tänkte jag dela lite tankar om vad det är vi ger vidare till människor – kulturella former eller en Jesusefterföljelse. Frågan är relevant och viktig. För mig och för dig. Precis som i alla sammanhang och miljöer bildas en form av kultur när man kommer tillsammans. Vi kan se det på arbetsplatser, i ungdomsgäng, i olika församlingar under olika namn. Jag tror att det på sätt och vis är ofrånkomligt.

Församlingen är förvisso kallad till att vara en annorlunda kultur, en kultur i radikal Jesusefterföljelse, men här tror jag vi i stor utsträckning har misslyckats. Ja, det låter hårt. Och ja, jag tar själv åt mig. Våra församlingsgemenskaper har till mycket större utsträckning kommit att handla om ”hur vi sjunger lovsång”, ”hur vi är klädda”, ”vilka aktiviteter vi anordnar” än om hur vi lever lärjungaskap.

När vi ger människor Jesus, ger vi vidare ett liv i efterföljelse eller ger vi vidare ett gäng kulturella former? Här behöver vi våga granska oss själva. Vad är efterföljelse? Lever vi själva ut det eller gömmer vi oss snarare bakom de former just vårt sammanhang präglas av?

Reflektera gärna och dela med dig av dina tankar.

One thought on “Till kulturella former eller Jesusefterföljelse?

  1. Här är det så viktigt att inte bli för individuell men att leva ut det kristna livet tillsammans med sina trossyskon. Att läsa bibeln tillsammans, be tillsammans, fasta tillsammans, lovsjunga Herren tillsammans, predika ordet tillsammans. Detta för att det vi gör ska vara just efterföljelse och inte krims krams (kom inte på bättre ord). Då tror jag det blir mycket lättare och mer naturligt att förmedla just efterföljelsen till Jesus.
    Det var några av mina tankar!

Kommentera

