Uncategorized

Födelse, växt, reproduktion och död

Den här veckan har några olika personer från Agapekyrkan bloggat på pionjärbloggen. Jag rekommenderar att läsa alla men väljer idag att reblogga det senaste. Skribent är Gabriel Blad. Läs och reflektera!

Pionjärbloggen

Gabriel Blad, Agapekyrkan, Eskilstuna

Ett område där ett organiskt perspektiv fått mig att förändra mitt sätt att tänka gäller vad församlingstillväxt är. Tidigare var fokus på att bli fler i församlingen och idealet var en för alltid bestående och ständigt växande församling. Det var så självklart att jag inte ens reflekterade över vilken otroligt märklig tanke det är. Inget i livet fungerade ju på det sättet. Varenda barn vet det. Varför tänkte jag då som jag tänkte? Jag tror det berodde på att kyrkan i mitt huvud var mer lik en maskin än en organism.

Maskiner skapar resultat men bär inte frukt. Resultat är bra men hur mycket resultat de än skapar blir det aldrig en ny maskin. För livet är tillväxt alltid ett tillfälligt steg för att ställa om – mogna – till att bära frukt och reproducera sig själv. Det organiska tänket har hjälp mig se det naturliga…

View original post 527 fler ord

Kommentera

