Uncategorized

Vad bär det för frukt?

Jag har funderat på att sluta blogga. Jag har även funderat på att sluta läsa bloggar, nättidningar och framför allt kommentarsfält. Anledningen till detta, är att jag den senaste tiden har förskräckts av vissa diskussioner som förs. Tonen kan vara hård och dömande. Man sätter etiketter på varandra hur som helst. Man slänger sig med nedvärderande uttryck och benämningar – om bröder och systrar, om andra Jesustroende. Viktiga samtal blir på det här sättet lidande.

Bloggar och kommentarsfält kanske inte platsar för alla diskussioner. När man inte möter varandra ansikte mot ansikte, blir de vassa orden lättare att använda – när man inte ser sin meningsmotståndares reaktion . Klimatet blir kyligt och lätt att misstolka. Och det är allt för lätt att ryckas med, att låta känslorna svalla och fingrarna glöda över tangenterna.

Vad bär det för frukt? Det är en fråga jag ställt mig. De här samtalen som är viktiga, meningarna som behöver stötas och blötas, kommer de till rätta? Vad blir följden och eftersmaken?

Det finns teologiska frågor som behöver lyftas. Det finns ställningstaganden som måste få göras. Det finns åsikter som behöver ventileras. Men de hamnar i skymundan. Jag ser dem inte. Jag ser försvarsargument och oförsonlighet. Jag hör hårda ord, stämplar som doppas i bläck och trycks fast i pannan på dem man inte känner. Stämplar med ord man knappt vet innebörden av men som flitigt delas ut till dem som faller under en annan fåra en just min egen.

Vad bär det för frukt?

2 thoughts on “Vad bär det för frukt?

  1. Jag förstår verkligen dina tankar. Slutade ju själv att blogga ”öppen” blogg för några år sedan dels för att jag inte ville kategorisera varken mig själv eller andra. Samtidigt så tror jag att vi som följer Jesus behöver vara närvarande i alla samhällets miljöer, så även sociala media. Och det gör ont i mig för jag håller med, det är så fel fel fel att det ska finnas hårda ord när troende samtalar med varandra. Men då kanske det är ännu viktigare att vara närvarande? Och att kämpa för det goda samtalet, samtalet som kan lyfta svåra frågor men med en respektfull ton.

    Det handlar väl om att sätta upp gränser? Var går mina gränser för vilka bloggar jag är inne på? Var går mina gränser för på vilket sätt jag ska uttala mig om vissa saker?

    Och du. En sak jag Älskar med din blogg och en anledning till att jag har länkat till den ibland är att du skriver ärligt, naket och respektfullt. Samtidigt som du är radikal. Din blogg är ett bevis på att det går. Men du har att vara lyhörd inför var dina gränser går, vad som är nyttigt och som du säger; vad som bär frukt.

    Kärlek

Kommentera

