Uncategorized

Tack och hej!

Den här veckan är det alltså jag, Maria Cruz, som skriver här på pionjärbloggen. Jag har förmånen att få finnas med i ett nätverk av husförsamlingar här i Helsingborg. 

Jag har den här veckan delat lite av min längtan, som också är en del av nätverkets längtan; att få se en rörelse, av lärjungar som gör lärjungar, ta fart. Det är en verklig förmån att få finnas med i det här sammanhanget. Jag är så tacksam för min husförsamling, för de andra husförsamlingarna, för det ledarteam jag finns med i.

 Det här blir min sista bloggpost och i den tänkte jag dela några principer som jag tror är viktiga när man funderar på församlingsgrundande arbete. Egentligen är jag kanske inte rätt person för detta, jag har inte så mycket erfarenhet, men jag tänker ändå dela med mig av det lilla jag har. Så, here goes….

Läs bibeln och fundera på vad Jesus säger om:

1. lärjungaskap – Jesus talar mycket om vad det innebär att vara en lärjunge

2. uppdraget – vad sänder Jesus oss att göra?

3. ledarskap – Jesus talar mycket om tjänande ledarskap

4. församling – Jesus säger inte mycket om församlingen, men han säger att han ska bygga den

Fortsätt fundera på vad Nya Testamentet säger att en församling är och hur det verkade se ut när församlingarna träffades. Läs både Apostlagärningarna och breven. 

Sök Guds vilja. Be, och låt den Helige Ande leda. Låt det ta tid. Lyssna och gör. 

Jag tror det är väldigt viktigt att börja med ordet och bönen. Många gånger frestas vi att börja med visioner eller metoder. Det är också väldigt lätt att börja plocka in tankar och idéer från affärsvärlden; både i fråga om tillväxt och ledarskap. Här behöver man vara väldigt vaksam. Jesus vänder nämligen upp och ner på mycket av det vi tycker verkar logiskt på dessa områden. 

Tack för att du har läst den här veckan. Kanske har du blivit uppmuntrad, utmanad eller provocerad. Oavsett, hoppas jag att något av det jag har delat får bli till välsignelse för dig. 

 

Den här veckan bloggar jag både här och på pionjarbloggen.wordpress.com

Kommentera

