Uncategorized

Gott Nytt År

Nyårsafton – en dag att ägna åtminstone en stund till eftertanke över det gångna året. För mig har det på många sätt varit ett viktigt år. Man skulle kunna säga att en resa nådde sitt mål och en ny tog vid. Den första resan var på många sätt en tung resa, men viktig. Det inser jag såhär i efterhand. Det kommer tider då vandringen går genom ett snårigt och kargt landskap, då man vänder sig om och känner sig desillusionerad, då sikten är dålig och dimmig. Man undrar vart det egentligen bär. Den resan fick jag avsluta i år. Med största säkerhet väntar nya liknande resor i framtiden. Jag kommer troligtvis behöva dem, för att formas i mitt lärjungaskap. Men inte just nu. Den nya resan som tog vid är på många sätt lättare och samtidigt också svårare. Även den, kräver tillit. Och den manar mig att kasta mig ut på ett nytt sätt, i tro. Men, det är en resa med mycket klarare sikt.

Livet med Jesus är ett liv i rörelse. Vi är hela tiden på väg, även när vi själva tycker att det står still. Om vi tillåter det, vill han använda allt vi går igenom för att göra oss mer lika honom. Han vill lära oss vilka vi verkligen är i honom. Ibland innebär det att han tycks rycka mattan under våra fötter så att vi upptäcker hur mycket vi i själva verket förlitar oss på oss själva istället för på honom. Och även om vi för stunden tror att vi famlar i mörker, kommer vi att inse att han i själva verket hela tiden var där, med sitt ljus. Den fasta marken under fötterna var inte vår egen trygghet, utan den klippa som är Jesus själv.

Och jag kan bara erkänna, att insikten jag gör endast landar i hur mycket jag behöver Gud, och hur liten jag är i mig själv, så otillräcklig och oförmögen,. Men i allt detta, så älskad och önskad, så buren och funnen. Insikten landar inte i hur mycket jag har vuxit och mognat utan snarare i att jag är som ett barn, totalt beroende av min pappa Gud.

Så, nu är året till ända och jag ska fira in det nya med familj och underbara vänner. Jag önskar er alla ett GOTT och VÄLSIGNAT nytt år!

One thought on “Gott Nytt År

  1. Fortsätt dela dina tankar som kommer från hjärtat! Gud är så underbar som fortsätter handla i våra liv mitt igenom stormen och det vi inte förstår för stunden! Gott nytt år!

Kommentera

