efterföljelse · Guds röst · Helig Ande · Husförsamlingsliv · lärjungaskap

Tillbaka…

…lite tidigare än planerat. Det har varit skönt att vara nedkopplad ett tag.

bloggbildVi har, i nätverket, inlett året med en veckas bön och fasta (förra veckan). Det är gott att tillsammans få fokusera på Jesus, be och lyssna på hans röst.

Vi träffades för bön, varje kväll i veckan. Jag kunde vara med på tre av dem. För mig inleddes veckan med en ganska jobbig dag. Jag var inte alls på humör när kvällen kom och jag gick motvillig till bilen för att åka iväg till platsen där vi skulle be. Jag kände mig tom och kraftlös.

I stort sett varje bön som bads ut den kvällen pekade rätt in i mitt liv och de frågor jag brottats med under dagen. De som bad och delade hade ingen aning. Under en stund av kvällen började jag nästan känna mig lite obekväm, det var som om någon läst mina tankar. Gud talade. Gud förvandlade.

Det var nog inte så uppenbart för de andra som var där. Jag satt mest tyst och bad några korta böner. Men, den helige Ande verkade, och han använde mina vänner, utan att de kanske själva visste om det.

Bönen och fastan är viktiga inslag i livet. När vi går in i det tillsammans gör Gud något med och i oss. För oss i husförsamlingsnätverket har detta varit viktiga inslag sen start. Trots det, kan jag säga, att jag bara har börjat upptäcka vad det innebär. Jag längtar efter att få se mer. Jag är övertygad om att bönen och fastan är som andlig mat och dryck i vår efterföljelse med Jesus. Där uppenbaras vår litenhet och brustenhet. Där uppenbaras och konkretiseras vårt totala beroende, och där blir vi lyhörda för vad Anden säger till församlingen.

 

Kommentera

