Jesus

En förtvivlad helg

Jag har aldrig direkt gillat fotboll. Har aldrig varit på någon match, trots att jag nu bott i Helsingborg i över fem år. I somras var dock min femåring iväg med pappan i familjen. Han kom hem helt såld och överlycklig.

Det skulle bli stökigt i helgen. Det hade jag hört, och förstått. Men när nyheten nådde mig igår blev jag så chockad. Så illamående. Hur i hela världen kan något sådant hända? Hur kan något som ska innebära fest och glädje vändas till total förtvivlan? Hur kan hatet fylla så till den milda grad?

Jag minns för ett par år sedan när jag jobbade i stan och gatan utanför fylldes av människor med likadana vita masker. Det det bland det obehagligaste jag varit med om. Det var en matchlördag. Stämningen var hätsk. Mobben drog fram. Ingen dog.

Det är klart det inte är fotbollens fel. Fotbollen blir lidande. Det kan till och med jag se som inte ens uppskattar den. Vem ska man skylla på? Vem tar ansvar?

Ond bråd död. Och tanken som kommer. Ska mina barn växa upp i det här? Var det ens en särskilt klok idé att sätta dem till världen?

Vi går mot påsk. Han hänger uppspikad på korset. Dömd att dö. I våra ögon segrar mobben. I våra ögon segrar det hat som drivit honom, som är kärleken själv, in i den värsta tortyrdöd. Ett mörker drar in över landet. Ett mörker som för en stund övervinner alla naturlagar. Det utplånar varje strimma ljus. Och när Jesus drar sitt sista andetag utbrister han de mest förtvivlade orden: ”Min Gud, min Gud, varför har Du övergivit mig?”

Men mörkret kan inte segra. Ljuset bryter igenom. Jesus vänder döden till liv. Han övervinner hatet. Han övervinner varje djävulsk makt. Han står som den segrande fridsfursten.

De här dagarnas verklighet är inte den enda verkligheten. Kärleken har övervunnit. Kärleken upphör aldrig. Påsken är det stora beviset på att kärleken segrar. Och vi väntar en kärleksseger som en dag ska bli fullkomlig. Däri består vårt hopp.

Kommentera

