Jesus

Den förödande snabbmaten

Min man har varit iväg i två dagar. Jag är INTE van vid det. I vårt hem är det han som ordnar med maten. Det märktes både igår och idag att han inte var hemma. Min lunch igår bestod av spagetti… och några små bitar kyckling. Idag åt jag rostade mackor med pannbiff. Okej, dagens lunch var i alla fall god. Gårdagens hade jag nog egentligen lika gärna kunnat skippa. Det blev helt enkelt snabbmat. Och man märker det så väl. Det ger inte energi som håller särskilt länge. Det ger en mättnad som varar en stund. Men, inget man egentligen orkar leva på. Nu kan ni vara lugna, jag åt ordentligt till middag ikväll. Och barnen har fått mat. De har fått ordentligt lagad mat både på förskolan och hemma.

Jesus säger att han är livets bröd. Han är inte snabbmat. Om vi ska tala om bröd kan man säga att Jesus är mer som fullkornsbröd än långfranska.

Problemet med mig, som du kanske känner igen dig i, är att jag gillar den där snabbmaten. Den är ju så lättsmält. Den liksom bara glider ner i magen. Och för stunden kan den upplevas så god, så god.

Visst är det mycket lättare att glida ner i soffan och slå på tv:n och äta det som bjuds, än att ta en stund i bön eller bibelläsning och äta det man verkligen behöver?

Jag tror det är viktigt att fundera på vad vi ”äter”. Någon form av mättnad kommer vi uppnå, oavsett om vi äter av ”livets bröd” eller väljer ”snabbmaten”.

Problemet med snabbmat är konsekvenserna. Känslan man får efteråt. Snabbmat ger sällan energi, den ger snarare trötthet. Dessutom leder den till försämrade värden för kroppen.

Snabbmat bryter ner.

Livets bröd bygger upp.

Det tål att tänkas på.

Kommentera

