Jesus

Om jämställdhet i ledarskap, och om att vara ”världsligt influerad”

bild bloggFör ett litet tag sen gjorde jag och min svåger Rickard, en bloggserie om ledare som är kvinnor  i NT. Naturligtvis finns det olika sätt att se på detta. Vårt mål var att visa varför vi tror att det, utifrån en biblisk grund, är fullt möjligt för kvinnor att leda i församlingen.

Ett motargument, som jag har märkt ofta uppkommer, är att den typ av tolkning som vi representerar, skulle vara att tolka texterna utifrån tidsandan. Jag skulle bara kort vilja bemöta det argumentet.

För det första, har det i så fall inte varit utifrån tidsandan, man tolkat texterna förut? Mannen har genom tiderna, i de allra flesta samhällen, varit överlägsen kvinnan. Inte bara i de delar av världen som influerats av kristendom, utan även i de delar där andra kulturer och religioner har varit, eller är, norm. Man kan alltså inte säga att detta är en ordning som kom i och med kristendomen eller att kristendomen i detta har varit en stark motbild gentemot de rådande strukturerna. Varför är det så att man, genom att lyfta upp ett annat sätt att se på texterna plötsligt blir anklagad för att  låta sig influeras för mycket av ”världen”? Är det inte i så fall snarare så  att man tidigare influerats mer av ”världen” i sitt sätt att tänka manliga och kvinnliga ordningar i ledarskap i församlingen, än vad som presenteras nu?

För det andra, även om det finns strömningar som står för jämställdhet och kvinnans rätt, i samhället idag, betyder inte det att samhället, och det vi faktiskt mest är präglade av, står för dessa värden. Tvärt om. Bland annat kan vi se att kvinnor ofta framställs som underställda män i många av de reklamfilmer och reklamkampanjer som vi ständigt matas med.

(Jag funderade ett tag på att visa en film där det blir väldigt tydligt att samhället utvecklas åt ett håll där kvinnan framställs som väldigt underlägsen mannen. Filmen är ett skolarbete där eleverna vänder på könsrollerna i reklamfilmer. Men jag väljer att inte visa den. Bilderna är oerhört sexistiska och även våldsamma och jag vill därför inte länka till den här på bloggen. Men, vill du bilda dig en egen uppfattning om vad reklamerna säger om män och kvinnor, och vad vi ständigt matas med när det kommer till detta, räcker det att du lägger lite extra märke till reklamskyltar på stan och reklamfilmer på tv.)

En annan sak som vittnar om att dessa värden inte slagit igenom i samhällsstrukturen är lönerna, som fortfarande i hög grad, inte är lika för män och kvinnor.

Jag har inga siffror som stödjer det här påståendet, men jag tror det är riktigt att säga, att män, i högre grad utsätter kvinnor för våld, än tvärt om (även om det inte är ett område man önskar jämställdhet i utan att det eliminerades totalt).

Så att säga att den jämställda bild av kvinnor och män i ledarskap är så väldigt influerad av tidsandan tycker jag inte är riktigt korrekt.

Jag önskar, verkligen, att församlingen vågar gå mot samhällsströmmen och visa på en sund jämställdhet (som dock inte betyder att vi suddar ut manligt och kvinnligt), och en sund attityd kring manliga och kvinnliga roller. Jag tror verkligen vi har en uppgift att stå för något radikalt annorlunda på det här området.

 

 

2 thoughts on “Om jämställdhet i ledarskap, och om att vara ”världsligt influerad”

  1. Viktigt Maria. Tack för ditt inlägg. Kämpa vidare, det du brinner för kommer betyda mycket för Guds rike i Sverige. Vi kommer behöva frigöra alla krafter som finns för det som är framför oss. När jag gjorde min uppsats stötte jag på statistik som pekade mot att där kyrkan växer som snabbast i vår värld är den genomsnittlige församlingsplanteraren unga kvinnor. För ofta och för länge har kyrkan berövat sig själv 50% av sin kraft.

Kommentera

