Jesus

Heliga vanor

CAM00519Hur kan man forma goda heliga vanor?

Jag har några olika erfarenheter när det kommer till andliga discipliner och rutiner i livet. Jag har varit i diken. Jag har hamnat i lagiskhet där minuterna blivit viktigare än innehållet, där jag varit lik fariséerna som rabblar långa böner. Jag har varit i andra diket, där vanorna knappt ens existerar, där bibelläsningen och bönen blivit något som kommer i andra hand, om jag ens hinner.

En utmaning har varit att få de heliga vanorna att fungera med småbarn, och då kanske framför allt spädbarn. Hur får man till heliga rutiner när alla rutiner tycks raseras?

Jag tror dock det är viktigt med andliga discipliner. Jag tror vi behöver heliga vanor som bär oss, även när vi inte orkar.

Jag träffas regelbundet med en vän. Tillsammans bestämmer vi vad och hur mycket vi ska läsa i bibeln till nästa gång vi ses. Vi bekänner synd för varandra, ber för varandra och för våra vänner. Detta är en sak som har hjälp mig att forma goda vanor.

Hur gör du? Tror du det är viktigt med heliga vanor? Det skulle vara roligt om du i kommentarsfältet vill dela med dig av dina erfarenheter och tankar!

4 thoughts on “Heliga vanor

  1. Det är tungt när man har små barn men samtidigt har jag känt mig så buren av Gud när jag haft spädbarn. Kolla detta löfte:

    Han för sin hjord i bet som en herde, han samlar lammen i sina armar, han bär dem i sin famn. Sakta för han moderfåren fram. (Jesaja 40:11 SFB)

    Han har lite speciell omsorg om oss mammor. 🙂

    Det som hindrar mest tycker jag inte är tidsbristen utan bristen på ork. Men jag har lärt mig att be och leva i ordet på andra sätt. Jag ber oftare men kortare. Jag uppskattar lovsång och tungotal mer för då får min ande umgås med Gud utan att jag behöver tänka så mycket. Bibelläsningen är det som blir mest lidande för mig. Men tänker, åtminstone i teorin, att man kan leva mer i enstaka verser. Läs och låt dem leva i en. Samtidigt är jag så glad att jag studerat Bibeln massor i andra tider. Nu kan jag leva i bibelns sanningar för de har landat i mig någon gång. Det är så viktigt att studera ordet när man har tid, är ung och frisk. Det bär frukt i andra tider när man inte orkar läsa lika mycket.

  2. Yes! Jag hittade en blog om Andliga vanor, mycket bra skrivet. Det där med en vän later underbart. Jag lär mig alltid en massa.
    //Dan

  3. Inspirerande skrivning om Andlig vana med en böne-vän. Liksom vi behöver flera kroppsdelar som samverkar med varandra när vi intar mat som gör oss friska och strarka, behöver vi varandra för att få andlig näring att växa i Gud, tänker jag när jag läst texten. Kristus är kyrkan och vi tillsammans bygger Jesus kyrka. Hälsningar /Mi

Kommentera

