filosoferat · Gud · Helig Ande · Jesus · lärjungaskap

Med trevande steg, in i hösten

CAM00305Vi ska snart renovera vårt kök. I väntan på detta har det stora köksförfallet inletts. Ordningen har totalt kollapsat under undanflykten ”vi ska ju snart göra om”.

Det blir lätt så, tänker jag, även i livet. Vi sätter upp tider och datum för när vi ska ta tag i oss själva – börja träna, äta sunt – och fram tills dess kan vi släppa på tyglarna och låta oss förfalla.

Även i det andliga livet kan det bli så. Höststarten brukar vara en sån tid då vi bestämmer oss för att bli mer disciplinerade, kanske ta tag i bibelläsningen och bönen, efter sommarens förfall.

För mig har den här sommaren varit annorlunda. Den har varit präglad av en liten bit förtvivlan. Jag skriver en liten bit, för att den har inte varit jättestor, men definitivt inte heller obefintlig. Och den varma sommaren har kantats av mörka orosmoln, även om solens strålar alltid har trängt igenom.

I detta har jag varit beroende av tiden med Gud. Jag har varit beroende av bibelläsningen. Det har burit och gett ork för varje liten stund. Mitt i den lilla förtvivlan jag har känt, har Gud varit så fullkomligt nära. Det har varit vila och nåd, tillsammans med Gud. Inte vila och nåd, i undanflykt från Gud, vilket ibland blir fallet med sommaren och semestern. Det har varit en lärdom, och jag önskar ta med mig den genom hela hösten – beroendet av Jesus, beroendet av Anden, beroendet av pappa Gud, vilan i löftet, vilan i lovsången, kraften att ta emot för var minut.

Så, jag går in i hösten något trevande. Inte helt redo. Med önskan om mer värme och sol. Jag fick inte nog, sommaren till trots. Men jag går också in i hösten med en tillit till Guds plan och Guds vilja för den här terminen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s