Jesus

Se potentialen

Vi har precis haft bön-och fastedagar i vårt nätverk av husförsamlingar. När vi träffades tillsammans tisdag förmiddag bad vi bland annat för att vi ännu mer ska hitta in i att leva ut uppdraget och Jesus i vardagen.

Det där har dröjde sig kvar hos mig under dagen, och på kvällen hade jag förmånen att träffa en av de grupper jag är studieledare för på Bibelskola Nära. Denna vecka var temat Guds rike och vi hade fantastiska samtal kring vad Guds rike är och vad det innebär för oss som efterföljare och som församling. En stor del av samtalet kom att handla om hur vi kan leva ut Guds vilja i vår vardag, i våra handlingar, just där vi är.

Mikael Tellbe skriver om detta i artikeln ”Rikets folk”:

Allt för många pastorer, präster och ledare tenderar att skuldbelägga sina församlingsmedlemmar för att de inte vittnar tillräckligt. Visst kan det finnas brist på både tillfällen och frimodighet, men ofta är det här pastorns problem mer än församlingsmedlemmarnas; de är redan vittnen i världen – Gudsrikets ambassadörer – på sina arbetsplatser och skolor. Riket är inte begränsat till församlingens verksamhet och väggar. Det tar gestalt där rikets vittnen finns, vare sig man är sjukvårdare, förskolelärare, svetsare, ekonom, lärare, journalist, snickare – eller pastor och evangelist. När företagaren och sjukvårdsbiträdet grips av en Gudsrikesvision, blir arbetet ett kall och det frigörs en tjänst för riket. 

Det finns en enorm potential när vi börjar leva ut Jesus som Herre i våra liv, mitt i livet, precis där vi är.

Jag längtar efter att få se ännu mer av detta, i mitt liv, i församlingens liv. Vi kan leva i Jesu sändning var vi än är. Vi behöver inte schemalägga det. Vi behöver inte, nödvändigtvis, avsätta mer tid till det. Vi behöver däremot låta all den tid vi redan har bli tid där Guds vilja får ske genom oss. Vi behöver drabbas av Gudsrikesvisionen.

Tänk vilken potential det finns i varenda en som följer Jesus.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s