Jesus

Är Jesus den enda vägen?

Just nu pågår en debatt om huruvida man som kristen kan eller bör hävda att Jesus är den enda vägen till Gud.

I allt detta funderar jag på hur man, om man nu menar att det kan finnas många vägar till Gud, förklarar att Jesus måste dö. För, om det nu inte bara finns en väg till Gud – genom Jesus, på grund av hans död och uppståndelse – kan åtminstone jag bara se att kristendomens Gudsbild blir fasansfull. Den Gud som låter sin ende son lida och dö, om det finns andra alternativ, är en grym Gud. En Gud som långt ifrån kan kalla sig en god far.

Som jag ser det blir det alltså svårt att vidhålla Jesus lidande, död och uppståndelse – det centrala i hela den kristna tron – och samtidigt tala om att många vägar kan leda till Gud.

Däremot tror jag att många vägar kan leda till Jesus.

4 thoughts on “Är Jesus den enda vägen?

  1. Intressant kommentar. Din logik håller streck. Märkligt att inte fler gjort den reflektionen.

    Jag skulle tro att storkyrkoprästerna, och övriga som tänker som de, inte tolkar kyrkans försoningslära särskilt bokstavligt alt. helt bortser från dem.

  2. Ja det är det jag funderar på, om det är så att de flesta som tänker att många vägar kan bära till Gud i stort sett automatiskt ser annorlunda på försoningen, Om inte, undrar jag hur deras resonemang går…
    Egentligen borde kanske debatten hamna där istället; måste Jesus verkligen dö?

Kommentera

