Jesus

Jo men visst, det har jag stenkoll på.

Vi gick alltså från att vara fyra till att bli fem. Det är nästan ett halvt år sen nu (hur hände det?!). Det är bara en person extra, som inte har särskilt mycket inbokat i livet och ändå är det som att min förmåga att komma ihåg och planera saker har havererat fullständigt. Jag brukade småle åt mina vänner som ofta glömmer kvar saker när de varit på besök. Nu har vi kvarglömda saker överallt. Jag får meddelanden om att saker jag inte ens saknat finns att hämta på diverse ställen. Det är ju ett under att vi ännu inte lyckats glömma den nya familjemedlemmen än. Det är som att det enda hjärnan lyckas bibehålla är det mest väsentliga . Allt annat sållas bort. Familjealmanackan har således blivit min nya bästa vän.

I veckan hängdes familjens förstaklassares skolfoto upp i klassrummet och jag drog en lättnadens suck. Jag hade nämligen helt missat fotograferingen och hade tills igår inte en aning om hur pojken såg ut dagen för skolfotograferingen. Hel och ren och till och med med snygg-shortsen på visade det sig. Phu. Den känslan, när man på väggen i kapprummet läser: fotografering, och inser att det var flera dagar sedan. Man ser sig omkring och hoppas att ingen ser att man för en sekund fryser till is för att sedan lätt och ledigt låtsas som att ”det där hade jag ju stenkoll på”. Som om de andra föräldrarna skulle ha tid att granska min reaktion på en lapp liksom.

Bloggandet har av alla dessa anledningar hamnat någonstans i periferin. Någon gång ibland tänker jag att det där skulle jag kunna blogga om. Sekunden senare är det som bortblåst.

Här hemma snorar och hostar vi förövrigt ikapp. Det här med att själv vara sjuk och ha barn som är sjuka… ja, det är ju inte som när man inte hade barn och var sjuk om man säger så.

Hoppas i alla fall att ni mår bättre än vi!

Kommentera

