efterföljelse · Jesus

Nådens år 2015

Sent om sider tänkte jag presentera en liten årssammanfattning. Det brukar väl egentligen göras i slutet av året, men bättre sent än aldrig.

2015 har framför allt varit ett år med flera stora bönesvar. Det första bönesvaret anlände i mitten av April och är en av anledningarna till att jag inte varit en särskilt flitig bloggare de senaste nio månaderna. Det bönesvaret heter Elis. Han är en välsignelse. En ihärdig och envis sådan. Men i envetenheten är han även en riktig glädjespridare vilket gör det lättare efter en natt med mycket skrik. Av alla våra barn är han definitivt den som skrikit högst och varit vaken mest om nätterna. Tänker att det är tur att han är nummer tre, för den här intensiva tiden med uttömda sömndepåer går ändå försvinnande fort i allt hämtande och lämnande till skola, förskola och diverse aktiviteter.

Bönesvar nummer två är att David fått en ny tjänst. Vilket också innebär nya arbetstider. Något som vi har bett om sen vi flyttade hit. Nu jobbar han i stort sett inga kvällar och helger vilket underlättar för hela familjen. Och nej, jag saknar inte de där lediga dagarna mitt i veckan, eller förmiddagarna tillsammans. Jag mår hundra gånger bättre av fasta rutiner.

Bönesvar nummer tre är att vi nu bor i ett hus. För att göra en lång historia kort bor vi i exakt det hus vi önskade, på det området vi bara kunnat drömma om att vi skulle kunna bo. Försäljningen av radhuset gick snabbt. Det var några veckor med en klump i magen över att vi inte hade någonstans att bo, men tillslut hade vi vårt hus. Och vi fick flytta in innan jul.

Det här året har vi som familj verkligen fått uppleva att Gud är trofast, han har omsorg om oss och han tar hand om oss. Och jag känner mig otroligt tacksam för det känns som att han har välsignat oss i överflöd.

2015 har mitt i allt varit ett år då jag ännu mer upplevt mitt beroende av Gud. Jag har varit helt beroende av att låta honom bära mig, att lita på honom. Jag har lärt mig ännu mer om bön och vad den gör med mig.

Nu ser jag fram emot 2016. Min bön för det här året är enkel. Mer Jesus. På alla områden.

 

Kommentera

