För ett tag sedan skrev jag blogginlägget Och den ska inte tas ifrån henne . Här kommer en fortsättning på undervisningen om kvinnor i Lukasevangeliet och Apostlagärningarna.

Om man läser Lukas evangelium upptäcker man snart att Lukas ger kvinnor mycket uppmärksamhet. Lukas använder ordet/orden  kvinna/kvinnor dubbelt så många gånger jämfört med Matteus och tre gånger mer än Markus. Redan i de första kapitlen blir det tydligt att Lukas vill lyfta fram kvinnorna.

I inledningen får vi först följa berättelsen om när Elisabeth blir gravid med Johannes. Hennes man Sakarias får i ett möte med ängeln Gabriel veta att han trots sin egen och sin frus ålder ska få en son. Sakarias har väldigt svårt att ta till sig detta och som en konsekvens av hans otro blir han stum fram till den dag då han son Johannes får sitt namn.

Lukas fortsätter att berätta om när Maria får besök av samma ängel och får veta att hon ska bli gravid. Ängeln berättar att detta inte ska ske på naturlig väg utan genom den helige Ande. Maria, som inte ens är gift ännu utan bara förlovad med Josef, svarar ”jag är Herrens tjänarinna. Låt det ske med mig som du har sagt”.  Även om Sakarias och Elisabeths graviditet var ett under på grund av deras höga ålder får vi nog erkänna att Marias graviditet var ännu mer häpnadsväckande. Trots detta gensvarar Maria inte med otro utan med tro och lydnad. Lite längre fram i berättelsen kan vi läsa om när Maria besöker Elisabeth. Elisabeth profeterar då över Maria och säger: ”Välsignad är du bland kvinnor, och välsignad är din livsfrukt… Och salig är du som trodde, för det som Herren har sagt dig kommer att gå i uppfyllelse”.

Här har vi alltså  en berättelser om två olika personer som får ta emot ett budskap från Gud. Den ene, Sakarias, tvivlar och blir stum. Den andra, Maria, tror och blir välsignad.

Hela berättelsen om Jesus födelse väljer Lukas att berätta utifrån Marias perspektiv. Matteus beskriver istället denna händelse utifrån Josefs perspektiv.

Redan i inledningen av sitt evangelium låter alltså Lukas kvinnorna bli synliga och ta plats. Han lyfter till och med fram kvinnan som det goda exemplet och detta mönster kan vi faktiskt hitta igenom hela evangeliet. I berättelsen om synderskan som smörjer Jesus fötter är det kvinnan som är det goda exemplet framför farisén Simon. I slutet av evangeliet är det kvinnorna som finns med vid korset och det är de som går först till graven. Det är också kvinnorna som först får ta emot vittnesbördet om uppståndelsen och de gör det i tro.

Annonser

Publicerad av MariaKCruz

Fru, mamma, kaffetant, boknördswannabe, komediseriefantast, Jesusföljare, husförsamlingshållapåare, Helsingborgare, smålänning. Bland annat.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: